Jag ska bygga ett utekök på altanen. Jag tänkte ansluta kallvatten med en enkel slang som jag ansluter till kranen på andra sidan huset. Allt packas ihop och töms på hösten och vattnet släpps bara på när jag använder köket. Jag behöver alltså inget permanentlösning-men jag vill ha något som är bättre än en gardenakoppling. Vad finns det för slangar och kopplingar att välja på?

Düsseldorff
Du ska alltså använda vattnet för matlagning? Dricksvatten också? Ja, då ska du inte ha trädgårdsslang i alla fall. "Kranen på andra sidan huset", vad är det för kran?

Är det verkligen så farligt? Man kan ju spola lite innan man tar första gången.
Jag hade tagit vanlig trädgårdsland med gardena koppling. Lätt och smidigt.

Düsseldorff
P polarsson skrev:
Är det verkligen så farligt? Man kan ju spola lite innan man tar första gången.
Jag hade tagit vanlig trädgårdsland med gardena koppling. Lätt och smidigt.
Nja, så farligt är det väl inte, allt är relativt. Knivslagsmål är värre. Men det är inte rekommenderat att dricka vatten från trädgårdsslang eftersom slangen inte uppfyller kraven för dricksvatten. Utöver bakterietillväxt släpper en vanlig slang bland annat ftalater, bisfenol, bly och brom.

Gräv ner en pemslang på några dm djup och gör en fast koppling i den andra kranen. Behöver inte tömmas över vintern men får inte vara under tryck då. Så har jag haft det i mer än 30 år.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.