Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Temperatur med avfuktare i krypgrund

1. T
    Medlem · Halland · 520 inlägg

TMC

Medlem
    Hej,

Vill bara stämma av mina erfarenheter så långt vad gäller temperaturen i vår krypgrund efter att avfuktare driftssatt.

Vår krypgrund utgör 100 kvm av 145 kvm bottenarea i undervåningen i ett sutteränghus byggt på ett sluttande berg. Det gör att krypgrunden har en yttermur mot norr och en mot öster samt en liten kortare yttermur mot söder där det på utsidan är ett terassdäck ovanpå.

Grundmurarna ligger bara ca 250 mm i dagern och kattluckor är tätade med 100 mm tjock cellplast (förutom en...).

Plast på mark, rejält med 11-16 sten under plasten där det inte är rena berghällar.

Nu när det är runt 12-13 grader ute har jag med avfuktaren som nu än så länge är i drift runt 20 timmar per dygn (ca 4 veckors drift) en ganska konstant temperatur på runt 18 grader där inne. Det har jag förstått på andra känns/låter väl högt, men funderar nu på om det är så konstigt eftersom jag har uppvärmda utrymmen på andra sidan de grundmurar som inte är utåt och en avfuktare som nästan går hela tiden. Även om jag på det här sättet kommer att hamna på en årsförbrukning kring 5-6.000 kr i ren elkostnad för avfuktaren så har jag normalt sett aldrig tidigare kunnat vara utan övrig eluppvärmning i bostadsdelen ovan grunden så det är ju helt klart så att jag får nytta av den uppvärmda luften som ändå blir resultatet av avfuktarens drift. Sedan gör den ju nytta för det den är installerad för primärt också...

Vad tycker ni - kan man göra någonting åt det eller är det helt ok? (HygroPro och dyl fungerar inte med HomeDry som vi har).

Vänligen

TMC

• Laddar…
  2. L
    Medlem · 1 122 inlägg

Linnex

Medlem
    Håll ut en månad till och se vad du får för drift när du fått ner fukten i byggmaterialet.
    När det gäller Munter och Hygropro så ta kontakt med Ljungbyfuktkontroll.
    Även om Munters inte godkänner Hygropron till sin anläggning så kanske Ljungbyfuktkontroll har erfarenhet med dessa ihop. Många ggr tillverkare inte godkänner eller vill ta ansvar för tredjepartsgrejor men som ändå fungerar bra ihop med deras produkter.

3. T

TMC

Medlem
    Tjena Linnex,

Kände på mig att det var någon "kändis" som skulle svara :)

Jo, jag får väl hålla ut ett tag till, kan ju vara ett dräneringsproblem också som gör att avfuktaren fortfarande ligger på runt 20 h per dygn för skogen ovanför innehåller ju en "del" vatten och statusen på dräneringen ovanför grunden, nedanför skogen har jag inte uppgift om så den kan jag nog räkna "bort" - inte lätt att gräva i berg (bara makadam ovanpå däruppe) så då får man väl gjuta någon form av ränna som leder vattnet bredvid huset?

Jag har pratat med Ljungbyfuktkontroll om deras mikapär men när det gäller HomeDry har dom inte fått svar från Munters och har en del kunder som stött på problem med denna kombinationen och då kan dom inte annat än avråda/invänta svar från Munters. Vid egen kontakt med Munters avråder dom (vilket dom självklart alltid gör eftersom deras garantiåtagande påverkas av tredjepartinblandning) alla från andra hygrostatlösningar än den medlevererade. Munters hygrostat har förresten en hystres på 4 procentenheter för den som inte hittat någon siffra i ärendet och är nyfiken.

Anledningen till tveksamheten med HygroPro skall vara att HomeDry efter avfuktning "torrkör" en stund varje gång och då behöver den ström...vilket inte finns när HygroPro slår av. Men det borde ju ge samma problem för alla sorbtionsavfuktare tänker jag och även vid strömavbrott - för då säger man att det återgår till normal drift igen...förstår inte skillnaden?

Vänligen

TMC

4. R
    Medlem · 273 inlägg

rollo

Medlem
    Du skriver inte vad du har för RF vid dessa 18 grader. Skulle vara intressant att veta, liksom RF+temp utomhus som jämförelse.

5. svartöra
    Medlem · Västra Götalands län · 1 820 inlägg

svartöra

Medlem
    Jag kan bidra med mina värden. Krypgrund cirka 100 kvadrat med 70 cm höjd och plast över marken. Under plasten finns blandat sand, jord och makadam. Ovanpå ett trähus från 1982. 300 meter till havet i SV Göteborg. i början av september tätade jag gluggarna, stängde frånluftsuttaget och stoppade dit en kondensavfuktare Woods DS15 som dräneras ut genom grundmuren.

Nu senaste veckan har det varit cirka 15 grader och lite drygt 70% RH därnere. Ute är det sisådär 12 grader och 80-90% RH. Inne 21 grader och drygt 50% RH. Allt uppmätt med Clas Ohlson-mätare.

Avfuktaren mjölkade 4 liter på ett dygn sist jag tittade, och vad jag ännu inte begriper är om det kommer vatten via grundmuren (utanför ligger mest jord och lera direkt mot muren) eller om det är från husbottnen.

Stänger jag av avfuktaren sjunker temperaturen rätt snabbt någon halv grad och RH ökar i motsvarande grad.

6. T

TMC

Medlem
    Hej igen,

Senaste dygnets värden ser ut så här:
    Drifttid avfuktare 20:22 (kontinuerlig fläktdrift off)
    Krypgrund 18,4 grader, 68% RF (börvärde 60% RF)
    Ute 12,8 grader, 76% RF
    Inne 20,0 grader, 56% RF (börvärde 20,0 grader, men VP aktiveras ej!)

Dygnet före dess såg ut så här:
    Drifttid avfuktare 20:13 (kontinuerlig fläktdrift off)
    Krypgrund 18,3 grader, 64% RF (börvärde 60% RF)
    Ute 13,3 grader, 100% RF
    Inne 19,8 grader, 64% RF (börvärde 20,0 grader, men VP aktiveras ej!)

Vänligen

TMC

Redigerat 15 okt 2008 16:52
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.