55 110 läst ·
18 svar
55k läst
18 svar
Temperatur i SPAbad när det INTE används på flera veckor?
Sida 1 av 2
Kör med 38grader på vinterhalvåret. Badar Fredag till söndag.
Stänger av värmen på söndagen och nästa torsdag när jag slår på igen är temp på 27grader.
Temp stiger med 1,5 grader i timmen så på 24timmar stiger det i princip från strax över noll till 38grader.
Min fråga är nu om badet INTE används på flera veckor?
Har läst på flera ställen att det är ekonomiskt att släppa ned temperaturen till circa 25grader (men inte lägre)
Skulle DET vara MER ekonomiskt än att på typ 3 veckor utan strömförbruk låta tempen gå ned till 7grader och sen värma i 24h upp till 38grader igen?
25 grader (varför just där) låter ologiskt, nån som har några tankar eller bättre koll än mig?
Stänger av värmen på söndagen och nästa torsdag när jag slår på igen är temp på 27grader.
Temp stiger med 1,5 grader i timmen så på 24timmar stiger det i princip från strax över noll till 38grader.
Min fråga är nu om badet INTE används på flera veckor?
Har läst på flera ställen att det är ekonomiskt att släppa ned temperaturen till circa 25grader (men inte lägre)
Skulle DET vara MER ekonomiskt än att på typ 3 veckor utan strömförbruk låta tempen gå ned till 7grader och sen värma i 24h upp till 38grader igen?
25 grader (varför just där) låter ologiskt, nån som har några tankar eller bättre koll än mig?
Ja om du sänker ännu längre går det åt mindre energi till uppvärmning. Att "bara" sänka till 25 är kanske för att snabbare värma upp.
Mitt spa går i FreezeModus, dvs jetpumparna kör kontinuerligt för att hindra förfrysning UNDER +5grader.Hemmakatten skrev:
Har hittills kört med +10 som lägsta men då jag i princip badar varje helg hinner det aldrigt så lågt ned.
Vattnet circulerar även vid värme av pga reningsfunktionerna (iallafall på mitt spa)
Självklart är det alltid mer ekonomiskt att inte värma alls. Huruvida badet tar skada av det vet jag inte, men så länge det inte fryser så förstår jag inte varför det skulle göra det.
För övrigt vet jag inte riktigt hur du räknat när du säger att det värmer från 0-37 grader på 24h. Uppvärmningen är inte linjär över tid utan temperaturförändringen saktar in ju varmare vattnet blir (ju större delta T blir, alltså skillnaden mellan temperaturen runtomkring badet och vattnet).
För övrigt vet jag inte riktigt hur du räknat när du säger att det värmer från 0-37 grader på 24h. Uppvärmningen är inte linjär över tid utan temperaturförändringen saktar in ju varmare vattnet blir (ju större delta T blir, alltså skillnaden mellan temperaturen runtomkring badet och vattnet).
Har inte mätt temperaturen timme för timme men det verkar logiskt att det går åt mer energi att höja temp från 36-37 än från 10-11 grader.V vectrex skrev:Självklart är det alltid mer ekonomiskt att inte värma alls. Huruvida badet tar skada av det vet jag inte, men så länge det inte fryser så förstår jag inte varför det skulle göra det.
Jag tycker tvärtom. Ologiskt!Z Zodde skrev:
Att värma en bestämd volym vatten 1 grad på viss tid borde kräva samma effekt oavsett vilken temp vattnet har. Dock borde värmeläckaget öka från volymen beroende på omgivningstemperatur... så effekten blir att temperaturökningen avtar med stigande temperatur.
Har du rätt i men i praktiken blir det ju trögare att höja de sista graderna (då utetemp är mycket lägre)Chaly skrev:
Ska dra ner värmen, men inte helt säker på om den kan stängas av helt. Undrar lite om det kan bli grinigt att sätta på den efter ett halvår?
Att tömma ut vattnet är iofs kanske ett alternativ, men undrar om det är bra att låta rören stå tomma ett längre tag.
Det är inget lågbudgetspa, nytt sen maj, installerat av byggfirman och ingick i köpet av huset.
Att tömma ut vattnet är iofs kanske ett alternativ, men undrar om det är bra att låta rören stå tomma ett längre tag.
Det är inget lågbudgetspa, nytt sen maj, installerat av byggfirman och ingick i köpet av huset.
Att höja 1000l vatten 1˚C går det åt 1,163 kWhZ Zodde skrev:
Naturligtvis är förlusterna högre vid 38˚ än vid 10˚
För att hålla 38˚ går det åt ett antal kWh /dygn
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Inte helt korrekt. Detta beror på värmekällans temperatur.V vectrex skrev:Självklart är det alltid mer ekonomiskt att inte värma alls. Huruvida badet tar skada av det vet jag inte, men så länge det inte fryser så förstår jag inte varför det skulle göra det.
Förövrigt säger fysiken klart och tydligt att det mest ekonomiska är att inte värma alls. Även om folk brukar säga: men om vattnet är helt kallt så tar det mer energi att värma upp igen.
Men den energi maan sparar under kylfasen är alltid mer än den som behövs för återuppvärmningen.
Det är därför man kör nattsänkning i husuppvärmningen.
Vad är det som inte är helt korrekt?T Thomas_Blekinge skrev:Inte helt korrekt. Detta beror på värmekällans temperatur.
Förövrigt säger fysiken klart och tydligt att det mest ekonomiska är att inte värma alls. Även om folk brukar säga: men om vattnet är helt kallt så tar det mer energi att värma upp igen.
Men den energi maan sparar under kylfasen är alltid mer än den som behövs för återuppvärmningen.
Skulle inte stänga av det helt. Finns ju alltid vatten kvar ialla ledningar som man inte får ut vid tömning. Om detta vatten fryser finns risk för skador. Hade hellre kört med +5-10grader.Hemmakatten skrev:
Ska dra ner värmen, men inte helt säker på om den kan stängas av helt. Undrar lite om det kan bli grinigt att sätta på den efter ett halvår?
Frågade min spaleverantör om stängning på sommaren (badar själv sept-maj). Svaret blir att om man skall tömma helt måste man chocka med klor för annars finns risken för bakteriebildning i vattnet som står kvar i rören.
Jag hade fullt med vatten men värmen avlagen. Alltid nyttigt att den får köra dagliga reningsprocesserna med UVstråling och ozon. (Jag kör klorfritt). Cirkulationen drar lite ström, det är värmekolvarna som är de stora förbrukarna.
Redigerat:
Precis vad jag misstänkte, blev därför konfunderad när jag läste att det fanns nån nivå på typ 25 grader som skulle vara ekonomiskt lönsam.T Thomas_Blekinge skrev:Inte helt korrekt. Detta beror på värmekällans temperatur.
Bra, då har jag fått svaret!