Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Temperatur i golvvärmeslingan

1. S
    Medlem · Gotlands · 31 inlägg

Smoketoomuch

Medlem
    Hallå där.
    Har lagt ett trägolv i ett av rummen och nu säger regeln att temperaturen i golvytan inte får överstiga 27 grader.
    Det svåra är ju att mäta det.
    Antar att temperaturen i värmeslingan måste vara högre än 27 om det ska bi 27 grader i golvet.
    Vad är ett riktmärke?
    Kan jag lägga en termometer på golvet under en matta för att kolla?
    Har också läst att en tumregel är att 23 grader på golvet ger 21 grader i rummet (vid normala förutsättningar) kan det verkligen stämma?

2. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Allt som står skrivet är inte guld som glimmar. Det med max värme är för att golvbeläggningen inte tål hög värme, i övrigt NADA för slingorna tål mycket. Det blir att ställa en värmekurva som ger ca 25 C när utetempen är noll , tumregel och sedan prova sig fram. Rent trägolv är sämre än parket då det torkar ihop vintertid och sväller sommartid, då behöver det finnas en form av maxtermostat på fördelarna.

3. S

Smoketoomuch

Medlem
    Ja, det vet jag ju såklart. Jag har ju en tempbegränsare på golvvärmepushen så jag kan begränsa till köket men få ut max på elementen.
    Så frågan är: hur varm kan SLINGAN vara för att yttemperaturen på golvet ska bli max 25-27

4. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Ingen som vet exakt, allt beroende på var slingorna ligger, i betong/golvplåtar/isolering/ etc. bara prova med inställningar. Starta med max 25 C och se vad du behöver. Det med yttempen är en komfortfråga och det kan bara innehavaren bestämma, mina golv är bara halvljumna , har inte tagit någon temp. Bara att nu känns det bra.

• Laddar…
  5. S

Smoketoomuch

Medlem
    Bara så man inte drar på förmycket så det blir tok med golvet...

6. V
    Husägare · 356 inlägg
    Det är stor skillnad mellan framledningstemp och faktiskt värme på golvytan.
    Detta är min bästa vän=
    https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/ir-termometrar/infrarod-termometer-2000044496

E
    n sådan använder jag även till att se om det behövs justeras mellan slingor och att det är optimal retur etc i golvvärmen.
    Jag kunde även väldigt tidigt på hösten se att en ventil hade kärvat efter en badrumsrenovering och på så sätt undvika att leta rörmokare när det är kallt.

• Laddar…
  7. S

Smoketoomuch

Medlem
    Ah. smart. Tänkte inte på det. Kan vara värt att skaffa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.