Byggahus.se

Telias monopolställning

1. J
    Medlem · Halland · 1 257 inlägg

jhenrikj

Medlem
    I går begärde jag in en offert från telia för anslutning av fast telefoni till mitt nybygge. Då krävde Telia att jag flyttade över mitt befintliga abonnemang som jag har idag hos Universal Telecom till Telia innan de kunde ge mig en offert på den nya anslutningen.

Jag svarade att det var helt okej så länge de ersatte mig ekonomiskt för de ökade kostnader det medför för mig, ska bli kul att se vad de svarar på det.

Kan inte finnas något anledning för dem att behöva ha mig som kund för att kunna avgöra vad det kostar att ansluta ett nytt hus, det är ju bara fråga om en offert, ingen beställning. Det här är enbart ett sätt för Telia att utnyttja sin monopolställning på området.

2. J
    Medlem · Uppsala · 3 205 inlägg

Jan-Å

Medlem
    Det är oftast svårt att hitta nåt positivt med monopol. Självklart kan dom ge en offert till dej även om Du inte ringer med dom, deras egen insats för att ansluta påverkas ju inte av vilket abonnemang Du har :)
    Deras agerande borde vara olagligt men i vårt kollektiva land är det inte säkert att det är så.

3. H
    Anonym

hokanp

Anonym
    Egentligen så är det ju Skanova som sköter detta, dock ägt av Felia.

4. M
    Moderator · Västernorrland · 11 170 inlägg

Mats

Moderator
    Som konstruktionen ser ut (och nej jag gillar den inte) så måste du prata med Telia då Skanova inte säljer till slutkund.

Därmed måste du hitta ett telebolag som är villigt att i sin tur beställa jobbet av Skanova, tyvärr så tror jag att det bara är Telia som gör det.

Därmed så klarar man sig undan konkurenshindret då andra bolag kan anlita skanova för tråddragningen men ingen gör det i verkligheten

5. H
    Anonym

hokanp

Anonym
    Går själv ifrån fast telefoni. Sade upp telefonen och ska använda 3 till allt vad det lider. Jag frå betala 89:- extra/månad för kablen tack vara detta. I förra veckan så hade de fräckheten att även fakturera mig 550:- då jag unta fast telefon var tvungen att ha ett nytt bredbandsavtal. Et samtal så var den avgiften borta. Tråkigt att man har bindningstid annars skulle jag varit helt borta från Telia nu.

6. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Jag tror inte det har med konkurrenshinder att göra utan helt enkelt det faktum att Telia INTE har en monopolställning och dessutom förlorar stora pengar på kopparnätet.

Varför skall dom förväntas installera och underhålla ett kopparnät när det är en förlustaffär? Jag skulle också bergränsa offertskrivandet till existerande kunder.

7. H
    Anonym

hokanp

Anonym
    Det är Skanova som äger nätet.

8. v-g
    Medlem · Västernorrlands · 3 799 inlägg

v-g

Medlem
    Konstigt nog tycker jag det enda bolaget värt varenda krona är just Telia, iofs kör jag Halebop på mobilen men de har telias nät så...

Samma roliga visa varje gång någon abbonemangsnasare ringer.

-Du kan sänka dina kostnader om du ringer med oss!
    -Jag vill inte sänka mina kostnader jag ringer ändå inte för mer än någon 20:a per kvartal.
    -Men du kan spara bla bla bla
    -Jag slösar hellre xx kr på att slippa ha fel på telefonen, fakturor etc.lägger mer på lösgodis varje vecka ändå.

(svaret oftast):
    -Ja då får jag tacka för mig
    (varpå jag nästan _vet_ att försäljaren tänker: Förbannade envisa norrlänningar :D )

On topic:
    Alla älskar ju att racka ner på Telia men när man ska ha något "gratis" då går det minsann bra att ringa, klart även Telia blir småless tillslut oavsett skanovas inblanding i det hela. Tycker hela avregleringen är ett enda stort barnsleri sen rikssamtalen avskaffades kostar det ändå inget att ringa.

Precis som med elavtalen är det på sin höjd några få kronor man kan spara om man byter hur det än är så blir man alltid blåst på ungefär samma summa över tid ändå.

9. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 491 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Instämmer till fullo v-g.

Det är ett jäkla gnäll på Telia (liksom på tex Systembolaget).

Telia har tokbra service, snabbt ADSL, och 24/7 tillgänglighet.
    Nu skall jag installera tele i ett nytt hus ute på landet. Vad kostar det?
    7000 kr! Som hittat för stabil fast lina.

//KoW

10. J

jhenrikj

Medlem
    Har du offert på 7000? Om du bor bara några meter för långt bort från telestolpen så kan du räkna med 1000kr/m för att gräva, inte så kul om man har 100 meter till stolpen vilket lätt är fallet ute på landet. Det gamla fastpriset på 7000 är borttaget...

Redigerat 22 apr 2010 07:31
  11. M
    Moderator · Västernorrland · 11 170 inlägg

Mats

Moderator
    Städade några offtopic inlägg

12. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 444 inlägg

AndersS

Medlem
    Om ni är intresserade av fakta gällande rätten till telefoni och internet kan ni läsa denna information på PTS och även länsrättens domslut.
    http://www.pts.se/sv/Telefoni/Fast-telefoni/

Jag följer yrkesmässigt avvecklingen av delar av kopparnätet på landsbyggden och måste då veta fakta över vad som gäller.
    Har man den kunskapen så förstår man också olika operatörers agerande.
    Sedan behöver man inte gilla det, men bedömningen ska ändå utgå från fakta.

Redigerat 23 apr 2010 07:15
  13. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 491 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Vad jag förstod var 7000 kr inkl moms deras minimiavgift.
    Ledningar är dragna till tomten och sedan 120 meter till huset,
    så det bör bara bli hopkopplingen av ledningarna som behöver göras.

Men många tar tydligen hellre en mobil bredbandsuppkoppling än en sjutusenkronors kopparförbindelse.

Själv tror jag på fasta förbindelser ;-)

//KoW

14. J

jhenrikj

Medlem
    Exakt...7000 är min, och eftersom du har allt grävarbete gjort så kommer det säkert att stanna där...Va mest bara att du hade koll på det och inte som så många andra tror att det alltid kostade 7000 som det gjorde för några år sedan.

15. T
    Medlem · Dalarna · 2 875 inlägg

Troberg

Medlem
    Min rant om Telia:

När jag flyttade så var jag tvungen att flytta över mina abonnemang till Telia, eftersom ingen annan kunde pilla i kablarna eller säga åt Skanova att pilla i kablarna.

Så, jag ringde till Telia, och de skulle skicka pappren men ingenting skulle flyttas förrän jag undertecknat pappren och skickat tillbaka dem. Jag dubbelkollade det, eftersom jag fortfarande letade efter bättre lösningar (med andra ord, lösningar som inte hade med Telia att göra). Nästa dag har de, utan underskrifter, snott mina abonnemang ändå. Observera här att det var tre veckor kvar till flytten, och jag hade aldrig haft för avsikt att vara hos Telia mer än absolut nödvändigt.

Så, jag ringde dem och sade åt dem att flytta tillbaka abonnemangen till Optimal Telecom igen, vilket de tvärvägrade. Jag pratade nog i minst 5 timmar totalt med olika personer hos dem, men de tvärvägrade att rätta till sitt misstag, och försökte istället få mig att göra det arbetet. (Ärligt talat, Telia, jag skiter totalt i om ni påstår att det är olagligt, ni effade upp, ni fixar det. Det måste finnas någon jäkla mekanism för att fixa misstag!) Efter dessa fem timmars diskussion så kom vi i alla fall till en överenskommelse där jag skulle få ekonomisk kompensation så att jag gick skadelös.

När det sedan var dags att koppla in grejorna så krånglades det mer, och det drog ut på tiden i över en månad innan grejorna funkade. Under denna tid var det flera besök, så jag fick offra komptid på att åka hem och släppa in deras pajasar (jag hade kunnat koppla det lika snabbt/effektivt/bra själv).

När grejorna äntligen funkade så ville de inte släppa ifrån sig abonnemanget, med hänvisning till tre månaders bindningstid. Jag fick från OC en länk till lagtexten som säger att man inte får ha bindningstid på fasta abonnemang och om man har sådan så är den ogiltig. Några timmar till i telefon innan de gav med sig på den punkten.

En annan incident var när jag för ett antal år sedan skaffade ADSL hos Telia. Två veckor efter att jag fått det så började de blockera inkommande mail. Jag ringde dem och pekade ut att de på sin websida framhöll att man via deras internet kunde "skicka och ta emot mail", och att hämta mailen på deras server är inte samma sak som att ta emot dem på egen server, vilket de utlovat. Lång diskussion, men de vägrade att ge med sig, så jag bytte till Bahnhof, som jag blev mycket nöjd med.

Telia har inte heller, till skillnad från tex Bahnhof, integritetsmärkt sitt nät. Jag vill ha koll på vad som händer med min trafik och vilka som har tillgång till den, och där är Telia en epic fail.

Så, sammanfattning: Jag har hellre en jävla burktelefon än Telia.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.