Telia vill fälla lärk i min trädgård - Ersättning?

10k läst  28 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Telias underleverantörer ringde mig och frågade om de får fälla ett träd i vår trädgård , ett lärkträd på kring 60år (12-13 m hög), ett av våra "viktigaste" trädgårdsträd. Detta vill de göra för att kunna köra en radiolänk genom vår trädgård för att öka internet kapaciteten till vår by. Radiolänken fungerar men de kan inte använda den som de vill.

De bad mig komma med ett bud på vad jag vill ha för att gå med på detta. Vad är rimligt??? Jag sa åtminstone "5-siffrigt" men lovade återkomma imorgon med ett bud. Obs detta träd finns i norra norrland. Vi har två av tre lärkträd som finns i stan i närheten och.

2. A
    Medlem · Nivå 16
    Utifrån din beskrivning låter det som att du har chansen att svara nej. Och om trädet är värt ett femsiffrigt belopp för dig tycker jag att det är rätt svar. Om det inte finns en möjlighet att antingen få trädet flyttat eller få ett annat stort lärkträd planterat där det stör dem mindre.

3. I
    Medlem Nivå 8
    Låter som att de hellre fäller ditt träd än sätter länken på en bit maströr (eller lägger extra möda på att få frisikt). Mikrovågslänksignaler är högfrekventa och mycket riktigt känsliga för tät vegetation, lite som ljus.

Problemet är att du efter installationen i praktiken kommer ha höjdrestriktioner på vad du kan ha i din trädgård. Vad händer om du sätter upp något annat eller ett annat träd växer upp där så småningom ?

Jag hade sagt nej. Sätts länken så lågt eller illa placerad att den inte ens klarar träd i en trädgård så har man nog helt andra problem, t ex att någon egentligen gjort fel i prospekteringen. Förutsätter att det är en länk för en infrastruktur som försörjer mer än bara ditt hus ?

4. P
    Medlem · Nivå 22
    Man kan vända och vrida på det hela hur som helst.
    Trädet kan träffas av blixten och bli helt värdelöst för dig, ett femsiffrigt belopp är tveksamt om de går med på, förvisso kostar det mera att sätta en annan mast.
    Jag hade dock sagt nej tack till fällningen av de skäl som angetts ovan, restriktionerna som troligtvis medför att du inte kan ha för hög vegetation i all framtid.

Mvh P-A

5. fresve
    Medlem Nivå 11
    1: Jag hade sagt nej, om jag inte var sugen på pengar.
    2: Att det bara måste vara fri sikt mellan riktantenner är inte riktigt rätt, det krävs att masterna är bra mycket högre än träden. Det finns något som kallas Fresnel zone, här kan man läsa på mer. https://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_zone

6. D
    Medlem · Nivå 15
    Med de frekvenser som är aktuella här blir det i princip fri sikt som gäller.

7. I
    Medlem Nivå 8
    Om de har problem nu och vet att det löser sig genom att fälla TS träd så är nog det det man populärt kallar fri sikt problemet. Att sedan objekt nära den räta linjen mellan antennerna också kan störa (olika mycket beroende på olika faktorer) är visserligen riktigt.

Men det gör ingen skillnad i sak - TS träd stör signalvägen (oavsett om det är direkt eller för att det är nära), och lösningen är fortfarande vettigare projektering/placering av länkens enheter. Inte att rensa TS tomt från träd.

Tycker jag ;-)

8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Det låter som det är lite märkligt eller snålt projekterat att radioloben skulle gå så pass lågt att trädet är i vägen. I en vettig projektering håller man sig minst 30 meter över marken för att undvika just detta problemet.

Att fälla TS träd är ju dessutom en kortsiktig lösning. Träd växer som bekant, så frågan är vilka andra träd de behöver fälla om något år.

Det bästa vore att de istället betalar lite mer för att få sätta sina antenner lite högre upp i masterna.

9. hsd
    Medlem · Nivå 10
    Jag körde radiolänk på slutet av 90-talet och hade ett störande träd hos en granne men det var bara vid fuktig väderlek
    Min lösning var att flytta antennen

• Laddar…
  10. Persson88
    Medlem Nivå 1
    Jag jobbar med radiolänk, troligtvis är det väl så att det har fungerar bra i många år men nu har trädet vuxit och står rakt i "siktfältet" för signalen. Alternativen är ju att antingen ta bort trädet helt eller så kan det gå att beskära det(vet dock inte hur snyggt det skulle bli i detta fall)
    eller så får ju telia antingen höja parabolen om det går eller bygga en ny mast.

11. S
    Bannad · Nivå 12
    Har det trädet klarat den klimatzonen i 60 år och verkar friskt enligt TS , samt det fåtal som finns i byggden , så ska det mycket till för att fälla en raritet av den kvaliteten
    SÄG NEJ ni sitter på en guldgruva i naturen

• Laddar…
  12. hsd
    Medlem · Nivå 10
    Å andra sidan skulle Ni slppa barren...

13. TorOdd
    Medlem Nivå 6
    Lärkbarr är mjuka

14. hsd
    Medlem · Nivå 10
    Joråå, det brukar driva in en hel del från grannen på höstkanten

15. B
    Allvetare · Nivå 7
    Du har inget ansvar för internet hastighet. Om du inte vill ta ner trädet då ska du inte göra det. Företaget har ansvaret att åtgärda internet. De försöker välja den enkla och billiga lösningen
    Ett träd som är 60år gammalt har ganska bra värde.
    Lockar pengarna eller trädet. Det är bara du som vet. Det finns inget rätt eller fel i ditt beslut. Men du får se till att de betalar!

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: