Byggahus.se

telekabel nytt första jack

1. M
    Medlem · skåne · 39 inlägg

mblaise

Medlem
    Jag börjar med att säga att jag har läst genom en stort antal gamla inlägg på diverse forum om första jacket, flytt av detta, telekablar etc etc utan att hitta en lösning på mitt problem.

Kort version:
    Jag har satt ett nytt första jack istället för de 10 talet ledningar som var kopplade kors och tvärs. Med detta var jag övertygad om att adsl hastigheten skulle bli bättre. Döm om min förvåning när den blev betydligt sämre. Vad kan detta bero på?

Lång version:

När jag flyttade in i huset i somras så satt adsl modemet på vinden. Hemskt opraktiskt när det måste startas om och jag antog att detta uttag knappast var det första jacket.
    Fint arbete framåt vintern tänkte jag, det fungerade ju trots allt (4-6 mbit/s).
    Under sommaren lyckades jag givetvis gräva av telekabeln, den låg nergrävd ca 15 cm i en rabatt. Jag skarvade med sockerbit och allt fungerade lika fint som tidigare.

I förra veckan tänkte jag dra om teleledningarna och fixa till den temporära skarven. Inkommande ledning kommer upp precis vid entrén (utsidan) men går sedan ner i marken igen och runt huset, in i en kopplingsdosa (vanlig för el) - vidare från denna dosa till ett uttag i köket och en kabel vidare på övervåningen (på fasaden), in i väggen och sedan vet jag bara att jag har ett uttag på andra våningen och ett på vinden.

Eftersom jag endast är intresserad av ADSL och ingen hemtelefon tänkte jag helt sonika att jag drar om hela skiten från inkommande. Sagt och gjort, inkommande dras in vid entrén där jag sätter ett nytt uttag. Kopplar in modem, allt lyser och startar datorn. Det fungerar men hastigheten kommer aldrig över 1mbit/s.

Jag testar med annat kabelpar (gul - turkos istället för blå-vit) med samma resultat.
    Hur i h-e kan jag få sämre hastighet med endast en skarv istället för +4 och endast ett uttag ?

2. A
    Medlem · Stockholm · 6 777 inlägg

Andy78

Medlem
    Vad testar du mot?

3. M

mblaise

Medlem
    bredbandskollen.se

jag anser det vara pålitligt eftersom jag testat runt 50 ggr vid olika tidpunkter på dagen samt gjort veckovisa mätningar innan jag drog om.

Mina +100 ping test visar på ca 10% package loss. Det är alltså inte speciellt stabilt heller...

4. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 370 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det låter ju som du har koll på vad du håller på med :)
    Vad använde du för kabel och skarv? Kabeln är partvinnad och du har en säker skarv? Skall helst vara med silikonfylld "groda"

Du kan ju prova att montera jacket utomhus och bära ut modemet för att se hur det blir.

EDIT: kabeln går inte parallelt med elledningar eller ligger nära microvågsugn eller liknande?

5. M

mblaise

Medlem
    jag har inte skarvat något nytt då jag klippte utomhuskabeln, drog in den i huset och kopplade ett uttag (ett klassiskt televerket uttag) direkt på denna kabel.
    Det sitter tyvärr en gammal skarv på kabeln med vad jag tror är "fiskögon" och ngn form av tejp / krympplast men eftersom det fungerade fint innan borde det ju inte vara detta problemet. Jag ska dock skarva om denna imorgon för att utesluta detta (och då samtidigt testa att ansluta jacket innan denna skarv).

Om kabeln vet jag inte så mkt förutom att den är svart, grå "isolering" och 4 ledningar, blå-vit och gul-turkos (kommer tyvärr inte ihåg om dom var tvinnade).

Jag har också testat med ett annat jack utan några skillnader.

6. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 370 inlägg

mexitegel

Allvetare
    OK, det är en klassisk telekabel för jordförläggning. Den är helt OK men ska nog egentligen inte förläggas inomhus då den avger giftiga gaser vid brand om jag minns rätt.

Gissningsvis är det den befintliga skarven som spökar för dig, den kanske har fått en smäll när du fixat. Alternativt så är det ett brott på kabeln du dragit in. Oasett så bör du ju hitta felet i morgon.

7. nsiak
    Medlem · VGL · 358 inlägg

nsiak

Medlem
    Får du alltså 1 mbit även på gul-turkos?
    Det paret borde väl inte vara inkopplat?

Är du säker på att det var rättkopplat så att det var blå/vit som användes?

Minns jag inte helt fel så kan ADSL fungera även om ena kabeln är av, men då med kraftigt försämrat resultat, det blir ju samma fel om det skulle vara felaktigt inkopplat. (tex om det är blå/gul som är den "rätta" inkopplingen)

8. A
    Medlem · Stockholm · 6 777 inlägg

Andy78

Medlem
    Får du samma paketförlust om du pingar din gateway?
    Eller något som ligger en 1 - 2 hop efter den

9. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 189 inlägg

AndersS

Medlem
    Kontakta din bredbandsoperatör och låt dem testa från stationssidan, de kan då se om det finns felaktigheter mellan ditt modem och stationens DSLAM och vilken hastighet de får över din förbindelse.

10. it-snubben
    Medlem · Västernorrland · 1 788 inlägg

it-snubben

Medlem
    Har du Thomsonmodemet så ser du lätt samma uppgifter själv under rubriken DSL-anslutning.

11. M

mblaise

Medlem
    Jag kontrollerade vilka kabelpar som fungerade (endast genom att kolla om lampan på modemet lös, orkade inte göra tptest på alla. Resultat som följer;

turkos / vit ja
    turkos / blå nej
    turkos / gul ja

gul / turkos ja
    gul / vit nej
    gul / blå ja

Som jag utläser detta test borde det ju vara blå/turkos och vit/gul.

Lite andra tptest mätningar jag gjorde;
    kabelpar upp / nerr
    gul / blå 0.71 / 0.43
    vit / blå 1.39 / 0.41
    gul / turkos 1.46 / 0.43

Tyckte också det var lite intressant att båda paren var inkopplade.

På väg hem nu, ska förbi Kjell & Company och köpa lite fiskögon och vulktejp så jag kan skarva om den enda (?) skarven som nu finns.
    Kommer även att följa den gamla kabeln hela vägen till uttaget där modemet satt tidigare för att kontrollera vilket kabelpar som användes tidigare.

12. M

mblaise

Medlem
    Har nu testat att koppla in jacket innan första skarven. Samma hastigheter som tidigare. Har även kontrollerat vilket par som användes tidigare och det var blå/vit.
    Det ligger spänning på blå och turkos, mkt skiftande (upp och ner) men aldrig mer än 5v.
    Är detta normalt när jag endast har bredband?

Hittade givetvis en till skarv precis efter att kabeln kommer upp från marken. Denna får jag kontrollera i helgen, blir till att gräva lite så jag kan skarva om.
    Så just nu har jag alltså gått från +5 skarvar till 1 skarv och gått från 6 mbit/s till 1mbit/s, inte riktigt vad jag hade förväntat mig.

Efter att skarv nr1 också är kontrollerad ringer jag antagligen till glocalnet (eller ska jag kanske ringa till telia istället?

13. M

mblaise

Medlem
    Nope, mot dns (får inget ping svar på glocalnets gateway) får jag inga paketförluster.

14. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Är du säker på att kabeln vid entrén verkligen är inkommande och inte något som blivit omdraget och kvarlämnat i marken? Hur är det med den andra jordkabeln du skriver om, kanske matningen kommer in den vägen?

I alla händelser har ju leverantören ansvar fram till första jacket, så enklast är väl att felanmäla. Troligen inte snabbast dock..

15. M

mblaise

Medlem
    jag är säker att matningen är kabeln vid entrén.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.