Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Har någon testat att använda tvåpars telefonledning istället för "twisted pair"?
Gör twisten så stor skillnad om man nöjer sig med sådär 20-30 Mb/s?
Anledningen är lathet och att det finns tvåpar draget som inte används. Det går dessutom lite larmtrådar i rören (16mm) så helst vill man inte dra ur allt.
Om man måste ha TP så har jag visserligen hittat en tunn CAT6, bara 4 mm, som kanske får plats i rören tillsammans med andra trådar. https://www.direktronik.se/direktro...tionskabel-cat.6-slim/?variationCode=20101101 . Nackdelen är att man måste köpa 100 meter.
Gör twisten så stor skillnad om man nöjer sig med sådär 20-30 Mb/s?
Anledningen är lathet och att det finns tvåpar draget som inte används. Det går dessutom lite larmtrådar i rören (16mm) så helst vill man inte dra ur allt.
Om man måste ha TP så har jag visserligen hittat en tunn CAT6, bara 4 mm, som kanske får plats i rören tillsammans med andra trådar. https://www.direktronik.se/direktro...tionskabel-cat.6-slim/?variationCode=20101101 . Nackdelen är att man måste köpa 100 meter.
I bästa fall kan du få ut 10Mbps, du bör nog till och med tvinga din utrustning till det om den mot förmodan skulle få för sig att det går att köra 100Mbps.
Den tunna kabeln på direktronik är smidig att jobba med. Tänk bara på att du behöver anpassade keystonekontakter till den eftersom det är tunnare ledare än standard.
Den tunna kabeln på direktronik är smidig att jobba med. Tänk bara på att du behöver anpassade keystonekontakter till den eftersom det är tunnare ledare än standard.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Vad är det för nätverksförbindelse där du tycker att 20-30 Mbps kan räcka?
Bytte för inte så lång tid sedan en gammal cat 5-kabel mellan fiberdosa i källaren och trådlös router på övervåning, till cat 6. Betydde att vi gick från max 100 Mbps till 1000 Mbps mot Internet. Detta kom mycket väl till nytta när vi är 3-5 pers som samtidigt kör Zoom i hushållet, det funkade inget vidare med bara 100 Mbps mellan router och fiberomvandlaren. Cat 5e kan räcka för samma spec och är vanligen litet mera slimmad än cat 6, om man är begränsad av fysiska dimensioner i rör etc. Finns inte på kartan att jag skulle försöka fiffla med telefonledningar som ersättning för nätverkskabel...
Bytte för inte så lång tid sedan en gammal cat 5-kabel mellan fiberdosa i källaren och trådlös router på övervåning, till cat 6. Betydde att vi gick från max 100 Mbps till 1000 Mbps mot Internet. Detta kom mycket väl till nytta när vi är 3-5 pers som samtidigt kör Zoom i hushållet, det funkade inget vidare med bara 100 Mbps mellan router och fiberomvandlaren. Cat 5e kan räcka för samma spec och är vanligen litet mera slimmad än cat 6, om man är begränsad av fysiska dimensioner i rör etc. Finns inte på kartan att jag skulle försöka fiffla med telefonledningar som ersättning för nätverkskabel...
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Har c:a 20-30 Mb/s med Wifi nu när det går bra och det räcker. Men när man är längre ifrån routern så ligger jag ibland på 0,5 Mb/s och då funkar inte Teamsmötena så bra. Därför tänkte jag köra trådat till flera platser i huset som ju normalt ger över 100 Mb/s. (När huset renoverades var 56 baud hetast) .H Harald Blåtumme skrev:Vad är det för nätverksförbindelse där du tycker att 20-30 Mbps kan räcka?
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Som första åtgärd skulle jag rekommendera att du uppgraderar din trådlösa router.
Det är verkligen en enorm skillnad på moderna 11.ac-routrar och de gamla 11g/n för 5-10 år sedan.
Skaffade för inte så länge sedan en TP-link C2300, inte dyr alls en dryg tusenlapp. Helt otrolig täckning i hela kåken över flera bjälklag och många väggar, den kör nästan alltid 5 GHz-banden men kan växla ner till litet långsammare 2.4 -band vid behov tex om jag är ute i garaget och fifflar.
Även med gamla 11n-klienter så är det typiskt över 200 Mbps inne i huset, med modernare 11ac det dubbla. Detta på en 500/500 fiberanslutning.
Går inte att jämföra alls med min äldre D-link DIR-625... som natt och dag.
Det är verkligen en enorm skillnad på moderna 11.ac-routrar och de gamla 11g/n för 5-10 år sedan.
Skaffade för inte så länge sedan en TP-link C2300, inte dyr alls en dryg tusenlapp. Helt otrolig täckning i hela kåken över flera bjälklag och många väggar, den kör nästan alltid 5 GHz-banden men kan växla ner till litet långsammare 2.4 -band vid behov tex om jag är ute i garaget och fifflar.
Även med gamla 11n-klienter så är det typiskt över 200 Mbps inne i huset, med modernare 11ac det dubbla. Detta på en 500/500 fiberanslutning.
Går inte att jämföra alls med min äldre D-link DIR-625... som natt och dag.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
H Harald Blåtumme skrev:
Jag köpte en Asus RT-AC66U B1 för ett tag sedan. Det blev ingen större skillnad med den. Den lade plötsligt av mitt under en arbetsdag och då åkte den gamla DIR-625 fram igen. Den fungerar åtminstone.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Du måste beskriva hur din bostad ser ut, material i väggar osv, annars kan man inte rekommendera något annat än riktig nätverkskabel, det fungerar överallt och alltid.
Att bara byta router är sällan en bra lösning om inte den gamla var defekt på något sätt. Det finns lagar om hur starkt de får sända, så alla (utom Asus när de fuskade med effekten för några år sedan och då tvingades bli som alla andra, oärligt sätt att få bra betyg) sänder med ungefär samma effekt. Antennernas utformning mellan olika enheter kan däremot ha viss påverkan även vid samma effekt. Moderna routers är oftast anpassade till att använda mer och mer kortvågiga band (5GHz+) som har kortare räckvidd och genomträngning av material, men kan ge betydligt högre hastigheter under ideala förhållanden. Bäst räckvidd har gamla 2,4GHz.
Lösning för bra WiFi i besvärliga hus är en eller flera extra accesspunkter av bra kvalitet, strategiskt placerade. Bryr man sig inte om latenser (dvs ej spelar) eller bästa hastighet så kan man fuska med repeaters som fördubblar latenserna och halverar bandbredden. Det har också blivit populärt med mesh-nätverk som finns i färdiga paket. För bra täckning kan man t ex köpa något sådant här: https://www.dustinhome.se/product/5011191974/nest-wifi-mesh-system-1x-router-2x-point
Gjort för att vara busenkel inkoppling och konfigurering. Jag kör fortfarande egenkonfigurerade lösa APs men det kräver mer kunskap och arbete.
Att bara byta router är sällan en bra lösning om inte den gamla var defekt på något sätt. Det finns lagar om hur starkt de får sända, så alla (utom Asus när de fuskade med effekten för några år sedan och då tvingades bli som alla andra, oärligt sätt att få bra betyg) sänder med ungefär samma effekt. Antennernas utformning mellan olika enheter kan däremot ha viss påverkan även vid samma effekt. Moderna routers är oftast anpassade till att använda mer och mer kortvågiga band (5GHz+) som har kortare räckvidd och genomträngning av material, men kan ge betydligt högre hastigheter under ideala förhållanden. Bäst räckvidd har gamla 2,4GHz.
Lösning för bra WiFi i besvärliga hus är en eller flera extra accesspunkter av bra kvalitet, strategiskt placerade. Bryr man sig inte om latenser (dvs ej spelar) eller bästa hastighet så kan man fuska med repeaters som fördubblar latenserna och halverar bandbredden. Det har också blivit populärt med mesh-nätverk som finns i färdiga paket. För bra täckning kan man t ex köpa något sådant här: https://www.dustinhome.se/product/5011191974/nest-wifi-mesh-system-1x-router-2x-point
Gjort för att vara busenkel inkoppling och konfigurering. Jag kör fortfarande egenkonfigurerade lösa APs men det kräver mer kunskap och arbete.
Redigerat:
Som tidigare sagts så beror det på huset vilken lösning som bör användas. Att placera routern så mitt i huset som möjligt kan ibland räcka. I det fallet skulle jag rekommendera dessa istället för att försöka använda teleledningar:
https://www.inet.se/produkt/5420023/zyxel-pla5456-powerline
https://www.inet.se/produkt/5420023/zyxel-pla5456-powerline
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Huset är ett litet trähus i två plan. Ca 60 kvm på bottenvåningen. En skorsten i mitten men inte ivägen för signalen. Som nödlösning använder vi en förlängningskabel på golvet när det är viktigt med bra signal eller en tp-link extender.MultiMan skrev:
Du måste beskriva hur din bostad ser ut, material i väggar osv, annars kan man inte rekommendera något annat än riktig nätverkskabel, det fungerar överallt och alltid.
Lösning för bra WiFi i besvärliga hus är en eller flera extra accesspunkter av bra kvalitet, strategiskt placerade. Bryr man sig inte om latenser (dvs ej spelar) eller bästa hastighet så kan man fuska med repeaters som fördubblar latenserna och halverar bandbredden. Det har också blivit populärt med mesh-nätverk som finns i färdiga paket. För bra täckning kan man t ex köpa något sådant här: [länk]
Med tråd kan man koppla förbi routern när man är ensam så hänger det bara på Telia.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Måste man inte ligga på samma fas i båda ändar med powerplug? Är det krypterat eller kan grannarna också komma åt signalen?L Lilllen skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag bor i ett tvåplanshus från 1926, bottenyta dryga 60m2, med kraftig skorsten i mitten. Går absolut inte med bara en router utan jag har i dagsläget 3 AP förutom router och en repeater (mot yttervägg för att ha rimlig WiFi för Spotify på somrarna). I stort sett noll hastighet diagonalt genom huset mellan våningarna. Troligen skorstenen som påverkar eller väldigt mycket spik i bjälklagen. Fått sätta AP nere och uppe på båda sidorna av skorstenen för vettiga hastigheter och stabilitet.
Edit: Men all viktig trafik kör jag trådat, alltid bäst om man kan, imho.
Edit: Men all viktig trafik kör jag trådat, alltid bäst om man kan, imho.
Redigerat:
Äldre system krävde samma fas. De nya ska helst sitta på samma fas, men det fungerar oftast bra även på olika. Det beror tydligen på om de båda faserna fysiskt går parallellt med varandra en bit. Då går de högfrekventa signalerna över mellan faserna.imported_Benno skrev:
Ja, det är krypterad trafik.
Jag tycker att du ska försöka! Det kostar ju knappt nånting, och det vore intressant att veta (tycker jag).
Teoretiskt borde det gå, men maximalt 100mbit (för mer än så krävs fyra par).
Hastigheten påverkas så klart av längd, tvära böjar, hur bra kontakterna är gjorda, störningar från andra kablar etc.
Funkar det så kan du vara nöjd, annars så får du fixa en annan lösning.
Teoretiskt borde det gå, men maximalt 100mbit (för mer än så krävs fyra par).
Hastigheten påverkas så klart av längd, tvära böjar, hur bra kontakterna är gjorda, störningar från andra kablar etc.
Funkar det så kan du vara nöjd, annars så får du fixa en annan lösning.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg