Byggahus.se

Telefonledning som nätverkskabel, går det?

1. S
    Medlem · Västra Götaland · 904 inlägg

Soltorp40

Medlem
    Typ att rör och dosor för "telejack" drogs i slinga, för det är så telejackar skall kopplas. Det blir för datanät idag 4 ledningar till första dosan, 3 till nästa, 2 till ...

Osäkert hur länge det varar. Redan idag är trådlöst förbluffande bra. Fick nästan mer fart i nya TV:n på WiFi än med kabel! (Men jag har inte snålat på den trådlösa basen - det är lite mer än det som råkar skickas med "på köpet" från en internetleverantör.)

Däremot har jag lust att skicka 12-V (på slinga...) i gamla telerör för att slippa 1-3 små klumpar på varje ställe man gör något enkelt med datanätet. Inte för att DC-12 är ett bra sätt att distribuera energi, men det behövs ju bara 5W i varje punkt, det är inte "kraften" jag behöver ha med...

2. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 028 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Det känns orimligt att trådlöst skulle vara snabbare om du inte kör coax eller cat5 typ.

Hos mig är det uppkopplingen som är begränsningen, får nästan ut fullt via wifi, men det avtar ju med avståndet från APn.

Har du kollat POE? Matar mina APs via POE.

• Laddar…
  3. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 641 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    I en kompis gamla lägenhet så hade byggherren placerat ett nätverksuttag på kakelväggen ovanför diskbänken. :thinking:

Internetansluten vattenkokare kanske...:crysmile:

4. E
    Medlem · jämtland · 20 439 inlägg

elmont

Medlem
    Det ska enligt Svensk standard sitta ett datauttag även i köket.

• Laddar…
  5. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 703 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Det är inte så konstigt. För sådär 20 år sedan var framtiden att man skulle ha en dator vid köksbänken och kylskåpet anslutet till Internet.
    Vi var på väg att köpa den utragbara datorhyllan som man monterade under överskåpet. Det blev ingen sån.
    Electrolux hade prototyper med datorskärm på kylskåpsdörren. Sen kom ju iPad...

• Laddar…
  6. E
    Medlem · Skåne · 9 877 inlägg

etompau

Medlem
    Ja, E-lux och Ericsson hade stora planer, precis innan it-bubblan sprack.

7. S

Soltorp40

Medlem
    Jag håller med, i princip.
    Men i verkligheten var det närmast så - om än ingen stor skillnad.
    100 MBit/s trådbundet, någon Cat 5e i kabeln tror jag, kanske 10-15m från switch.
    WiFi i dubbla band (2,5 + 5 Ghz), närmaste bas sitter i samma switch som kabeln ovan, men de kanske pratar 1Gb/s mellan vara andra - det är nog 1m patch-kabel.

Inkommande på abonnemanget är 250 MBit/s över fiber i samma switch.

Det kan handla om hur elektroniken i TV:n är byggd och programmerad till exempel.

Men det viktiga: Trådlöst har spottat upp sig rejält på senare år! Det är inte självklart att en stor investering för kabeldragning i en villa idag som vore det ett utvecklarkontor någonsin kommer till användning!

Jodå, POE (Power Over Ethernet) är bra om ansluten utrustning kan ta det, men det är många burkar som inte är där (än). Accesspunkter för WiFi är dock klara. Och POE utvecklas fortfarande. Från den första standarden med max 13W överförd, till POE+ med 25W finns det idag system med både 50W och till och med 90W. För att få ihop det till någon effektiv matning av en burk krävs en hel del elektronik, DC/DC-omvandling och så, så någonstans blir det i alla fall lättare att gå via vägguttaget om inte man råkar ha UPS på datasidan och vill ha den distribuerad.

Själv gillar jag om speciellt reservsystem är enkla och robusta. Ett 12V batteri (med laddning), en 2 x 0,75 eller 2 x 1 kabel i röret tar ut 12V till kritiska burkar på ett enkelt sätt, som många tekniker klarar av att felsöka väl om det skulle behövas.

8. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 332 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Min diskmaskin är ansluten till internet så helt fel ute var man inte.

Skärmdump från en annan flik:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot from 2021-03-23 12-53-21.png

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 413 inlägg

useless

Lök.
    Jag håller med. De ethernetuttag jag använder är dom där det sitter en trådlös accesspunkt ansluten. Många nya prylar går ju inte ens att ansluta fast - Chromecast, våran tvättmaskin (LG) och kylskåpet (Samsung) t ex.

10. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 332 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Inte de första men Chromecast Ultra stödjer det. För mig blev det betydligt stabilare streaming när jag rotade fram en nätverkskabel och skippade WiFi för den. Kanske även Google lärt sig att kabel är att föredra där det är möjligt. ;)

11. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 641 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    Ja, men ovanför diskbänken känns lite konstigt...

• Laddar…
  12. Silver78
    Självbyggare · 2 043 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Många vurmar för 5 ghz. Men nu när många har skaffat det så blir det snabbt mycket sämre med kortare räckvidd och hastighet. Folk bara slänger upp sina routrar och kör random kanal vilket får en att ständigt behöva gå in och ändra till den kanal som har minst bakgrundsbrus. Lägg till att väldigt många enheter ligger ständigt efter den teknik som finns att tillgå med snävt spann av kanaler att välja på. Ska jag behöva byta receiver, mobil, surfplatta, tv vartannat år för att ligga i framkant. Wifi är bra men det finns många nackdelar som kabel inte har. Det blir fler och fler dragna kablar hemma hos mig.

13. S

Soltorp40

Medlem
    Den första web-camen var på en kaffebryggare!
    https://www.bbc.com/news/technology-20439301

Och länge såldes hemdatorer som att man kunde ha register i dem, bland annat sina recept. De måste man ju ha på köksbänken,säger sig självt...

14. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 703 inlägg

imported_Benno

Medlem
    När väl nätverksuttagen är på plats så känns det smidigare att kablarna går dolt i väggen än att ha wifi-förlängare i eluttagen eller i värsta fall lösa kablar på golvet. Man får brassa på med mycket effekt även för att nå igenom träväggar med Wifi och hastigheten minskar drastiskt när man fjärmar sig från routern.
    Jag skulle behöva ett utomhusuttag också känner jag nu när vårsolen gör sig påmind. :)

15. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 714 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Jag tycker att en av poängerna med 5GHz är att det har kortare räckvidd. Då störs wifi’t inte ut lika lätt av grannar som på 2.4 GHz bandet.

2.4 GHz har 3 användbara kanaler.
    På 5 GHz bandet finns det ofta bara 4 kanaler.
    Sen kan Wi-Fi-routern slå ihop dem till 1 kanal för då får mana bra värden på bredbandskollen.
    Bor man då tex i en student korridor, nja med eget rum förstås, men med många grannar tätt inpå, så blir det inte bra. Nästan oanvändbart vissa tider på dygnet.

Bara de dyrare routrarna (gaming-routers) har stöd för DFS som behövs för att kunna använda alla nya kanaler som finns på 5GHz bandet.
    En router för <1500kr brukar inte klara detta.

De flesta artiklar om hur bra 5GHz bandet är talar inte om att alla billiga routrar saknar alla dessa nya kanaler.

Vill man ha stöd flera (alla) 5GHz kanaler så är det svårt att hitta dessa. Står sällan ens i Specifikationen.
    Men det finns vissa guldkorn, prisvärda routrar.
    Autoinställningem är sällan bra. Väljer ofta olämpliga kanalnummer.
    De flesta prylar klarar många kanaler. Begränsningen ligger i Wi-Fi-routrarna.
    En guide för bra routrar är nog värd en egen tråd.
    (y)

Jag har en LG smartTV. Ethernet är inte stabilt och har lite sämre prestanda än WiFi. :sweat:
    Köksradion saknar RJ45. :oops:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.