Byggahus.se
Hej!
Håller på å renoverar hemma i vår nya bostadsrätt. Har upptäckt att det ligger massor med telefonkablar dragna överallt. I väggar och på golvet. Vi använder inte hemtelefoni och vil bli av med dessa. Kan jag bara klippa dem och dra ut skiten eller finns det några säkerhetsaspekter alternativt regeler för vad man får och inte får göra med dessa?
/H

Vi slet bort jack och kablar. Men för att framtida ägare av lägenheten inte ska behöva riva runt i väggarna och leta efter telefonkabeln så sparade vi en meter där kabeln gick in i lägenheten.

Sätt en dosa där inkommande är.

spik99 skrev:
Sätt en dosa där inkommande är.
Jo, det är väl iofs snällt mot framtida ägare. Men det räcker ju om kabeln finns. Vi ville ha så rent som möjligt i hallen (där kabeln kom in), så då körde vi utan dosa.

Precis. Inkommande kan andra ha intresse av (tom televerket, det beror lite på). Men vidare i lägenheten är idag ditt ansvar/huvudbry. Det kan du riva ut utan återverkningar. MEN, i villor i gamla installationer så förekommer det att man dragit telefoni genom en villa för att komma till grannen. Så då klipper du grannens telefon. Nu har jag aldrig sett eller hört talas om att man skulle gjort så i en lägenhet, men ingenting skulle förvåna mig när det kommer till hur man lyckades röra till telekom på den gamla goda tiden, så det kan vara läge att ha hyffsad koll på vart allt försvinner och bara klippa och låta det vara ett tag innan man rycker ut allt. (Men risken är som sagt minimal.)

Ja, det är ju snygare med en trådända som sticker ut än en liten kulodosa som avslutning.:p

Fast kontrollera vad det är för kablar innan du börjar klippa i dem, att de verkligen hör till DIN telefon.

Jag hade en kollega som renoverade en garderob i sin lägenhet. Lite trasig puts på väggarna osv. Längst in fanns en härva med gamla teleledningar som kom ut ur hål i väggen, det var ett nystan med kapade ändar som stack ut. Så han klippte allt jäms med väggen, petade in resterna i hålen de kom från och putsade över alltihop, målade också.

Så någon vecka efteråt ringde det på dörren, det var en kille som höll på att laga kodlåset till huset. Han ville komma in och kontrollera, för ledningarna till låset gick genom lägenheten.

Min kollega fick visa in honom i garderoben, knacka bort putsen på väggen och pilla fram ändarna ur hålen "kan det vara någon av de här?". Han var elektronik konstruktör... Vi hade väldigt roligt åt det där på jobbet.

spik99 skrev:
Ja, det är ju snygare med en trådända som sticker ut än en liten kulodosa som avslutning.:p
Okej, vi fortsätter väl gnabbas då. Vem har sagt att det ska vara en trådända som sticker ut? Klipp av kabeln, spika fast längs golvsockeln, måla över.

hempularen skrev:
Fast kontrollera vad det är för kablar innan du börjar klippa i dem, att de verkligen hör till DIN telefon.
Där ser man. Jag hade som sagt aldrig hört talas om det i lägenhet. Men jag är likaledes inte förvånad... :)

Jag har stött på både telefoni som tar lgh ovanför/jämte och diverse styrningar iform av ventilation.

Dock skulle jag säga att det är relativt ovanligt och följer man endast sitt sista jack och sanerar bort varje "blindtarm" i taget så bör man inte stöta på något som inte är något annat. Se bara till så att man vet var varje ändå på kabeln går bara.

Gör inte som en granne här och konstatera att de inte bryr sig i fasta telefonin och klippte kablarna bakom telefonjacket. En av kablarna var nämligen inkommande internet (cat5) och de klippte tillräckligt nära röret för att inte få nog med utrymme för att skarva...

Värt att nämna är väl att vissa internetlösningar kan gå via telefonin och har ni inte gjort det valet ännu så kan det vara smart att sätta en dosa vid inkommande så man kan, om man vill, och för eventuella framtida ägare av lägenheten koppla in sitt internet via telejacket.
Jag valde att klippa och dra om i samtliga mina lägenheter samt nu i villan, mest för att få den trådlösa telefonen i garderoben eller som i dagsläget, routern, precis under taket på lämpligt ställe.

Ligger kablarna i rör? Isåfall skulle jag återanvända detta för att dra ett Cat6-nätverk. Ett sånt är användbart för allt möjligt. Data, telefoni, IP-TV mm.

Tar ni helt bort nätet så finns det också bara en plats att sätta ADSL-modemet om det blir aktuellt med ett sådant. Normalt brukar operatörerna säga att ett ADSL-modem ska sitta i första jacket men använder man inte telejacken funkar det med vilket som helst.

Ser det framför mig i objektsbeskrivningen: "OBS! telefonledning saknas i bostaden". Vissa skulle se det som en värdeminskning.
Så länge bredband via ADSL och trådbunden telefoni går att få skulle jag behålla ett jack. Men jag är också lite gammalmodig som inte tycker att mobilsystemet eller IP-telefoni är att lita på till 100%.
Se åtminstone till att det går att få igång ett jack om behov uppstår. Resten kan man riva ut, om det nu inte var grannarnas ledningar...

Interna telekablar tycker jag nog att ni kan ta bort bäst ni vill (säkerställt att det är era kablar och inte nått annat)

Inkommande telekabel tycker jag dock att man ska lämna orörd så mycke som möjligt, inte klippa den direkt där den kommer in tillexempel.
Att jag tycker att man ska lämna den inkommande kabeln så orörd som möjligt beror helt enkelt på internettillgång via ADSL, VDSL och framtida tekniker.

Snabbare och snabbare internettillgång via teleledningarna kräver bättre och bättre kvalitet på kablarna till boendet och nån gång i framtiden kanske nån måste klippa bort lite av kabeln för att få ren kabel att koppla mot, denna nån kommer då vara tacksam ifall kabeln inte är klippt direkt där den kommer in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.