15 494 läst · 113 svar
15k läst
113 svar
Tele2 Fiber 449 kr: Är det värt att byta från Telia?
Hej,
För ett par dagar sedan kom en säljare till dörren och erbjöd en fiberanslutning från Tele2 för 449 kronor, inklusive installation och utrustning, med en bindningstid på två år. Fiberkonvertern skulle dock endast vara kompatibel med Tele2, vilket innebär att om vi byter tillbaka till vår nuvarande leverantör, Telia, skulle vi behöva byta fiberkonverter igen, vilket jag tycker är okej. Erbjudandet är 1000/1000 Mbps för 449 kronor. Mina frågor är: är det lika effektivt som Telia, och är deras support pålitlig?
Mvh/NM
För ett par dagar sedan kom en säljare till dörren och erbjöd en fiberanslutning från Tele2 för 449 kronor, inklusive installation och utrustning, med en bindningstid på två år. Fiberkonvertern skulle dock endast vara kompatibel med Tele2, vilket innebär att om vi byter tillbaka till vår nuvarande leverantör, Telia, skulle vi behöva byta fiberkonverter igen, vilket jag tycker är okej. Erbjudandet är 1000/1000 Mbps för 449 kronor. Mina frågor är: är det lika effektivt som Telia, och är deras support pålitlig?
Mvh/NM
Dörrnasare säger man alltid nej till. Alltid!
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 044 inlägg
Min erfarenhet av 7-8 olika tjänsteleverantörer i "öppna" fibernät är att det extremt sällan ät något problem med tjänsten. När det är driftstörningar är det i princip alltid beroende på nätet och då spelar det ju ingen roll vilken tjänsteleverantör man har.
Och har man inget problem så har man ju normalt inget behov av support. Gällande service/support skulle jag ändå säga att Telia och Tele2 är rätt jämförbara. Om du får det för 449 kr/mån under hela bindningstiden tycker jag att det är en no brainer att byta.
Personligen har jag bara två bolag på min shit list. Bahnhof vars kundservice varit skit. Först höll dom på att felfakturera mig under ett år och kunde (ville) inte lösa det. Sen krånglade dom till det när vi höll på med dödsboet efter farsan. Sen avskyr jag även Bredband2 som är klåpare av sällan skådat slag. Dock levererar dessa två bra tjänster men som sagt .......
Och har man inget problem så har man ju normalt inget behov av support. Gällande service/support skulle jag ändå säga att Telia och Tele2 är rätt jämförbara. Om du får det för 449 kr/mån under hela bindningstiden tycker jag att det är en no brainer att byta.
Personligen har jag bara två bolag på min shit list. Bahnhof vars kundservice varit skit. Först höll dom på att felfakturera mig under ett år och kunde (ville) inte lösa det. Sen krånglade dom till det när vi höll på med dödsboet efter farsan. Sen avskyr jag även Bredband2 som är klåpare av sällan skådat slag. Dock levererar dessa två bra tjänster men som sagt .......
Tänk på att ”Tele2” nu är gamla Comhem. Jag hade hållit mig borta. Men jag håller mig borta från Telia också.N NordicNomad skrev:
Sen tycker jag det är lite märkligt att det är så högt på Bahnhof. Är det inbakat någon hög ersättning för själva fiberanslutningen?
Det är villafiber vi pratar om. I detta fall ska Bahnhof betala en extra avgift till Telia (Fiberkabelägaren)O Ossian K Olsson skrev:
Gissningsvis vill de även byta kommunikationsoperatör till iTUX, det är iaf det som dörrknackarna från "tele2" erbjuder när de kommer och säger att mitt bredband ska "låsas upp". Men det kan ju funka bra det med, vad vet jagB Bästerortarn skrev:Min erfarenhet av 7-8 olika tjänsteleverantörer i "öppna" fibernät är att det extremt sällan ät något problem med tjänsten. När det är driftstörningar är det i princip alltid beroende på nätet och då spelar det ju ingen roll vilken tjänsteleverantör man har.
Och har man inget problem så har man ju normalt inget behov av support. Gällande service/support skulle jag ändå säga att Telia och Tele2 är rätt jämförbara. Om du får det för 449 kr/mån under hela bindningstiden tycker jag att det är en no brainer att byta.
Personligen har jag bara två bolag på min shit list. Bahnhof vars kundservice varit skit. Först höll dom på att felfakturera mig under ett år och kunde (ville) inte lösa det. Sen krånglade dom till det när vi höll på med dödsboet efter farsan. Sen avskyr jag även Bredband2 som är klåpare av sällan skådat slag. Dock levererar dessa två bra tjänster men som sagt .......
Det jag hade ifrågasatt är behovet av gigabit. Om man inte tänker använda bandbredden så kanske det går att komma ännu billigare undan...
Gigabit? Mest för mitt tekniska ego och min charm. 🙃S Staffan-N skrev:Gissningsvis vill de även byta kommunikationsoperatör till iTUX, det är iaf det som dörrknackarna från "tele2" erbjuder när de kommer och säger att mitt bredband ska "låsas upp". Men det kan ju funka bra det med, vad vet jag
Det jag hade ifrågasatt är behovet av gigabit. Om man inte tänker använda bandbredden så kanske det går att komma ännu billigare undan...
Jag har valt att gå från 500/500 till 100/100 vid senaste bindning utifrån behov, med det pris utifrån funktionsbehov. Har gått från "teknik" till "funktion" idag efter ett helt arbetsliv inom data/IT/telekom.😉
Men brukar få ta ett samtal beroende av bindningstid 12-24 månader intervall.
Har väl haft fiber i 10-15 år, före det 10-15 år med modem/ISDN/xDSL och ännu inget behov av support, det som strulat har varit i egen utrustning.
Men brukar få ta ett samtal beroende av bindningstid 12-24 månader intervall.
Har väl haft fiber i 10-15 år, före det 10-15 år med modem/ISDN/xDSL och ännu inget behov av support, det som strulat har varit i egen utrustning.
När jag jobbar hemifrån så skyfflar jag dagligen några gig data från servrarna på kontoret. Datorn är så klart kabelansluten med högkvalitativ nätverksinfrastruktur för att undvika flaskhalsar. Jag känner att 500/500 duger fint. Att dubblera bandbredden kanske skulle kunna spara mig en kvart i månaden, inte värt pengarna tänker jag.
Skumt att priserna skiljer sig, kör själv med 250/250 vilket har funkat fint för oss även om vi är flera som streamar / spelar samtidigt. Det skulle dock enbart kosta 10kr mer i månaden att gå upp till 500/500 så det skulle jag ju kunna leva med om det fanns behov 😀
Internet abonnemang är i de flesta fall en långsiktig företeelse och man bör tänka därefter
Sådana här erbjudanden med bindningstid ska man vara försiktig med. Det kommer den dag då det hela övergår till normalkostnad. Har du inte råd att betala fullt pris nu, så har du inte det heller när erbjudandet och bindningstiden löpt ut.
Sådana här erbjudanden med bindningstid ska man vara försiktig med. Det kommer den dag då det hela övergår till normalkostnad. Har du inte råd att betala fullt pris nu, så har du inte det heller när erbjudandet och bindningstiden löpt ut.
Renoverare
· Uppsala
· 1 919 inlägg
Jag har Tele2 och inget ont att säga om vare sig tjänsten eller supporten.