Hej,
För ett par dagar sedan kom en säljare till dörren och erbjöd en fiberanslutning från Tele2 för 449 kronor, inklusive installation och utrustning, med en bindningstid på två år. Fiberkonvertern skulle dock endast vara kompatibel med Tele2, vilket innebär att om vi byter tillbaka till vår nuvarande leverantör, Telia, skulle vi behöva byta fiberkonverter igen, vilket jag tycker är okej. Erbjudandet är 1000/1000 Mbps för 449 kronor. Mina frågor är: är det lika effektivt som Telia, och är deras support pålitlig?

Mvh/NM

O
Vad får du för pris om du går in på Bahnhof och söker på samma hastighet?

• Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
Dörrnasare säger man alltid nej till. Alltid!

• Gilla
  • Älska
Kustvägen och 42 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Vad får du för pris om du går in på Bahnhof och söker på samma hastighet?
Reklam för internetabonnemang: 1000/1000 Mbit/s, 499 kr/mån i 6 mån, sedan 629 kr/mån, ingen startavgift, 12 mån bindningstid, märkt som populär kampanj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske efter två år kommer priset att vara detsamma, men effektivitet och support är det viktigaste problemet.

• Gilla
LeiJ
  • Laddar…
Min erfarenhet av 7-8 olika tjänsteleverantörer i "öppna" fibernät är att det extremt sällan ät något problem med tjänsten. När det är driftstörningar är det i princip alltid beroende på nätet och då spelar det ju ingen roll vilken tjänsteleverantör man har.

Och har man inget problem så har man ju normalt inget behov av support. Gällande service/support skulle jag ändå säga att Telia och Tele2 är rätt jämförbara. Om du får det för 449 kr/mån under hela bindningstiden tycker jag att det är en no brainer att byta.

Personligen har jag bara två bolag på min shit list. Bahnhof vars kundservice varit skit. Först höll dom på att felfakturera mig under ett år och kunde (ville) inte lösa det. Sen krånglade dom till det när vi höll på med dödsboet efter farsan. Sen avskyr jag även Bredband2 som är klåpare av sällan skådat slag. Dock levererar dessa två bra tjänster men som sagt .......

• Gilla
Ulf Peter och 8 till
  • Laddar…
O
N NordicNomad skrev:
[bild]

Kanske efter två år kommer priset att vara detsamma, men effektivitet och support är det viktigaste problemet.
Tänk på att ”Tele2” nu är gamla Comhem. Jag hade hållit mig borta. Men jag håller mig borta från Telia också.

Sen tycker jag det är lite märkligt att det är så högt på Bahnhof. Är det inbakat någon hög ersättning för själva fiberanslutningen?

• Gilla
Snoffina och 3 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Tänk på att ”Tele2” nu är gamla Comhem. Jag hade hållit mig borta. Men jag håller mig borta från Telia också.

Sen tycker jag det är lite märkligt att det är så högt på Bahnhof. Är det inbakat någon hög ersättning för själva fiberanslutningen?
Det är villafiber vi pratar om. I detta fall ska Bahnhof betala en extra avgift till Telia (Fiberkabelägaren)

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Min erfarenhet av 7-8 olika tjänsteleverantörer i "öppna" fibernät är att det extremt sällan ät något problem med tjänsten. När det är driftstörningar är det i princip alltid beroende på nätet och då spelar det ju ingen roll vilken tjänsteleverantör man har.

Och har man inget problem så har man ju normalt inget behov av support. Gällande service/support skulle jag ändå säga att Telia och Tele2 är rätt jämförbara. Om du får det för 449 kr/mån under hela bindningstiden tycker jag att det är en no brainer att byta.

Personligen har jag bara två bolag på min shit list. Bahnhof vars kundservice varit skit. Först höll dom på att felfakturera mig under ett år och kunde (ville) inte lösa det. Sen krånglade dom till det när vi höll på med dödsboet efter farsan. Sen avskyr jag även Bredband2 som är klåpare av sällan skådat slag. Dock levererar dessa två bra tjänster men som sagt .......
Gissningsvis vill de även byta kommunikationsoperatör till iTUX, det är iaf det som dörrknackarna från "tele2" erbjuder när de kommer och säger att mitt bredband ska "låsas upp". Men det kan ju funka bra det med, vad vet jag :)

Det jag hade ifrågasatt är behovet av gigabit. Om man inte tänker använda bandbredden så kanske det går att komma ännu billigare undan...

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Det jag hade ifrågasatt är behovet av gigabit.
Där är jag enig, jag har "bara" 500/500 och även det är mer än jag behöver ( och jag tankar torrents varje dag).

• Gilla
  • Haha
Ghunnar och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Gissningsvis vill de även byta kommunikationsoperatör till iTUX, det är iaf det som dörrknackarna från "tele2" erbjuder när de kommer och säger att mitt bredband ska "låsas upp". Men det kan ju funka bra det med, vad vet jag :)

Det jag hade ifrågasatt är behovet av gigabit. Om man inte tänker använda bandbredden så kanske det går att komma ännu billigare undan...
Gigabit? Mest för mitt tekniska ego och min charm. 🙃

• Haha
Tom Bombardil och 1 till
  • Laddar…
Jag har valt att gå från 500/500 till 100/100 vid senaste bindning utifrån behov, med det pris utifrån funktionsbehov. Har gått från "teknik" till "funktion" idag efter ett helt arbetsliv inom data/IT/telekom.😉
Men brukar få ta ett samtal beroende av bindningstid 12-24 månader intervall.
Har väl haft fiber i 10-15 år, före det 10-15 år med modem/ISDN/xDSL och ännu inget behov av support, det som strulat har varit i egen utrustning.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
När jag jobbar hemifrån så skyfflar jag dagligen några gig data från servrarna på kontoret. Datorn är så klart kabelansluten med högkvalitativ nätverksinfrastruktur för att undvika flaskhalsar. Jag känner att 500/500 duger fint. Att dubblera bandbredden kanske skulle kunna spara mig en kvart i månaden, inte värt pengarna tänker jag.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Skumt att priserna skiljer sig, kör själv med 250/250 vilket har funkat fint för oss även om vi är flera som streamar / spelar samtidigt. Det skulle dock enbart kosta 10kr mer i månaden att gå upp till 500/500 så det skulle jag ju kunna leva med om det fanns behov 😀

Internet abonnemang är i de flesta fall en långsiktig företeelse och man bör tänka därefter
Sådana här erbjudanden med bindningstid ska man vara försiktig med. Det kommer den dag då det hela övergår till normalkostnad. Har du inte råd att betala fullt pris nu, så har du inte det heller när erbjudandet och bindningstiden löpt ut.

• Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Jag har Tele2 och inget ont att säga om vare sig tjänsten eller supporten.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.