Byggahus.se

Tele via TP-kabel

1. Macke202
    Medlem · Blekinge · 415 inlägg

Macke202

Medlem
    Hej igen,

När det gäller att sätta upp nya teleuttag av modell rj-45 så undrar jag om någon har en guide till hur man seriekopplar jacken i patchpanelen. Har gått igenom hela teknik-forumet o sökt runt på google. Tror att jag vet hur man ska göra men en guide eller en bekräftelse är ju inte fel innan man planerar ett sånt här jobb.

Äntligen SOL! 8)

2. R
    Medlem · 209 inlägg

Roger_B

Medlem

Re: Tele via TP-kabel

Tror att det blir svårt att seriekoppla uttagen. Om jag har förstått det hela rätt så krävs det att det sitter en telefon i varje uttag, annars så bryts slingan. I vanliga teleuttag så kopplas övre och undre pinnar ihop om det inte sitter någon telefon i jacket. Med RJ-45 så finns inte den möjligheten (om man inte sätter in en plugg som byglar paren i varje uttag som inte används).

Kommer själv att sätta in dubbla RJ-45 uttag (data+tele) i alla rummen på den snart färdiga (färdig är en definitionsfråga ;)) övervåningen, som det ser ut nu så blir det parallellkopplade uttag för att komma runt ovanstående problem.

Se även följande tråd:
    http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1088324497

3. Macke202
    Medlem · Blekinge · 415 inlägg

Macke202

Medlem

Tänker jag rätt?

Jag kommer att dra in huvudjacket i mitt serverrum och där koppla på ett vanligt teleuttag.
    Därefter vill jag leda in ledningen från det uttaget till patchpanelen och därifrån dra ut uttagen i resten av huset.

Rätta mig nu om jag har fel nånstans i mina påståenden.

Om jag då gör en vanlig seriekoppling på huvudjacket och drar in de två trådarna på stift 4 o 5 till uttag 1 i plinten då borde det gå att koppla på en telefon i uttag 1, det var så långt.
    Därefter blir det som sagt parallellkoppling från stift 4 på uttag ett till stift 4 på uttag 2,3,4 osv o samma sak för stift 5.
    Det innebär att man kommer att ha en hel massa trådar in på stift 4 och 5 på uttag 1.

Då var det fritt fram o kommentera o rätta. :)

4. M
    Medlem · Västerbotten · 649 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Att seriekoppla är lite knepigare än att ha alla paralellkopplade, men fullt lösbart.

Partytricket är att inte koppla telefonen direkt till uttaget utan att koppla in en ett vanligt telejack emellan. Telejacket kommer då att se till så att slingan inte bryts om ingen telefon är inkopplad.

Man använder ett skavsladdsjack för vanlig telefon.

Sedan byter man ut rj45 kontakten mot en som man klämt själv så att
    rätt par går till pinnarna i jacket.

Men man får tänka på att inte dra ur den hemmabyggda telekabeln ur jacket medans den är inkopplad i panelen för då bryter man slingan.

Men även om man parallell kopplar så kan det vara praktiskt att göra egna kablar för inkopplingen av telefoner.. så slipper man ha sönder telefonens kablage.

5. M
    Moderator · Västernorrland · 11 185 inlägg

Mats

Moderator

macke202:

en liten fråga:

om du ska parrallelkoppla telen så varför inte göra det enkelt för dig? dra en tråd från stift 4 på uttag ett via pin4 på uttag 2 osv. man behöver ju inte klippa tråden vid kontaktering. Om det nu är så illa att detta inte går så koppla en tråd mellan uttag1 och 2 en ny mellan 2 och 3 osv... de flesta paneler sväljer inte mer än 2 tråd i varje anslutning.

MR_smurf:

Men även om man parallell kopplar så kan det vara praktiskt att göra egna kablar för inkopplingen av telefoner.. så slipper man ha sönder telefonens kablage.

antar att du menar gamla lurar då med telias 4 pinsplugg. Om de har rj11 kontakter så passar de redan utmärkt i ett rj45 jack och signalen ligger på 4 och 5 så det funkar direkt utan strul

6. M
    Medlem · Västerbotten · 649 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Japp

7. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Hmmm... :p

Sist jag provade trycka en RJ11 kontakt i ett RJ45 uttag gick det inte så bra... ;)

Försökte trycka i telefonsladden i mit nätverkskort i laptopen istället för modemet... :-/

Jag ska faktiskt prova igen.. men jag tvivlar skarpt på att detta skulle funka.. då RJ11 har 6 poler medans RJ45 har 8.... 8)

Därför söker jag jorden runt efter ett infällt vägguttag med en RJ45, och en RJ11 att montera in i mitt nybygge, men har inte hitta något ännu... :'(

8. F
    Medlem · 401 inlägg

fredstu

Medlem

Montera bara Rj45 uttag,Rj 11 och Rj 12 pluggar fungerar utmärkt i Rj 45 uttag...

9. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Japp, rj 45 är det enda uttag du behöver. Allt passar där... (Nåja, nästan iaf !)

10. T
    Medlem · 208 inlägg

Tjao!

Jag skulle säga som alla andra att en RJ11(RJ12) går alldeles utmärkt att stoppa in i ett RJ45. Kikar man i RJ45-uttaget ser man att det är en extra liten avfasning där RJ11 ska gå in, och så att den sitter rakt. Dock kan man betänka att om man ofta stoppar in och ur en RJ11 i ett RJ45 kan stift 1 och 8 bli lite "upptryckta" efter ett tag.

Angående kopplingen för att serie / paralellkoppla uttagen skulle jag sätta upp en Kroneplint också och dra kablar från de aktuella RJ45-uttagen till den och sedan i sin tur göra kopplingarna på Kroneplinten.

Iogf lite drygare kanske, men då kan man ju rätt lätt sen flytta första jack osv ..

/Lars

11. M
    Moderator · Västernorrland · 11 185 inlägg

Mats

Moderator

Onekligen en snygg lösning med extra plint för telen. Men kan du inte ta en 110 plint så känner sig telia hemma ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.