Byggahus.se

Tele och el i samma apparatdosa

5k läst  18 svar

1. T
    Renoverare Nivå 14
    Det har diskuterats flitigt om man får eller inte får använda en apparatdosa som kopplingsdosa. Nu behöver jag förlänga inkommande telekablar och jag tänkte då göra det i en apparatdosa där jag sedan kommer sätta ett vägguttag. Får jag göra det?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Telekabeln har med all sannolikhet inte tillräcklig isolation för att få finnas i dosan.

Om man klär in telekabeln med isolationsslang (ev. måste det vara i flera lager, vet ej säkert) så skulle telekablen kunna få passera genom dosan. Men om jag förstår dig rätt så hade du tänkt ha en skarv i dosan också. Jag har svårt att se att du skulle kunna skarva telekabeln med någon form av koppling som ändå ger godkänd isolation gentemot el kopplingen.

Televerket hade åtminstonde tidigare före EU regler etc. krav på 3750V (AC, vilket är värre än den DC som isolationstestare lägger ut) isolation mot elnätet

Så det korta svaret är NEJ.

3. T
    Renoverare Nivå 14
  4. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Förstår inte hur det ser ut idag. Hur kan det komma sig att tele och el överhuvudtaget möts i samma dosa? Är det så att dosan inte finns ocha tt du tänker montera dit en. Kan du inte isåfall bara sätta ytterligare en dosa bredvid eldosan för telekabeln?

5. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    För att isoleringen på telekabeln inte är anpassad till att skydda 230v. Skulle det bli överslag mellan en terminal i eluttaget (som ju är oskyddat) till telekabeln så får du 230v i örat när du pratar i telefon. Kanske inte så roligt.

6. T
    Renoverare Nivå 14
    Ska flytta inkommande tele från vardagsrummet till groventrén och vill få det så osynligt som möjligt, men med möjlighet att komma åt skarvarna om något skulle hända. En dosa till går väl, men ett doslock är ju oerhört fult och opassande, därav tanken att ta det i samma dosa som ett vägguttag ska sitta i.

7. pefo
    Medlem Nivå 10
    Nej. Absolut inte. I yttersta undantagsfall med rätt typ av kabel så skulle du kunna passera med telekabeln genom dosan men det är inget jag skulle rekommendera eller tillåta själv.

Med all respekt för din önskan att få en snygg lösning, men 230V och teleledningar har inte i samma dosa att göra. Sätt en extra dosa och montera ett teleuttag i den om du nu tycker att ett lock är så fult. ;)

Redigerat 9 maj 2008 21:15
  8. T
    Renoverare Nivå 14
    Teleuttag vill jag ha ett, i teknikskåpet, där inkommande är tänkt att hamna, sen ska resten bli nätverksuttag. Nån annan lösning? :)

9. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Nu är jag iofs inte som många andra, men jag tycker faktiskt att ett doslock inte är fult och opassande. Snarare tvärtom. Det visar på att någon har byggt på rätt sätt. Dessutom går det ju faktiskt att "gömma" locket ganska bra när man tapetserar.

Annars är det väl så att om du absolut inte vill ha någon skarv där så får du väl byta kabel ända från kopplingspunkten och dra hel kabel hela vägen. För det är i stort det alternativ som finns kvar om du inte gillar skarvdosor.

10. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Förutom att sätta ett nätverksuttag i samma dosa som skarvkopplingen blir. Alltså dra en nätverkskabel tillbaka dit också. Egentligen bara för att ha något annat än ett eluttag eller doslock för dosan.

11. T
    Renoverare Nivå 14
    Ny kabel från telestationen alltså... Nja, tror inte det.

12. T
    Renoverare Nivå 14
    Den idén lät betydligt bättre, att jag inte tänkt på det tidigare. :) Tackar.

13. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Du måste bo nära stationen om du har egen kabel hela vägen dit. ;)
    Ett inte fullt så framtidssäkert sätt är att tappesera över dosan då det inte finns några regelr om detta. Bra kan då vara att skriva en lappa att peta in i nästkommande jack om var denna dosa finns så någon i framtiden slipper leta sig blå efter den. Har själv hittat dosor på div skumma ställen då man jobbade på Televerket. Rikitgt kul va det när någon smart person hade skruvat dit säkringsförtäckningen över dosan. :D

14. T
    Renoverare Nivå 14
    Nåt skåp finns det säkert på vägen, men vart det kan vara har jag ingen aning om, hundratals meter iaf.

15. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Tänkte inte på det förrän ett par minuter senare själv. :)