Byggahus.se

Tele/data TP/Huvudjack mm (Problem)

1. N
    Medlem · 80 inlägg

NiB

Medlem
    Ok en hel del saker att fråga samt lite funderingar.

För det första:
    Håller på att installera ett LAN i huset och får nöja mig med ADSL. Inga problem förutom att få ordning på jacken. Jag har lokaliserat huvudjacket samt kartlagt dragningen i hela huset. Men (!) när jag ska koppla ADSL splittern på huvudjacket får jag lustiga effekter - det blir medhörning lik f*rbannat. Jag har kopplat loss allt telenät efter huvudjacket och tagit två lösa jack som jag kaskadkopplat från inkommande ledning bara för att felsöka. Jag har labbat med tre olika telefoner som jag kopplat in med lite olika typer av jack för att fatta vad som är fel/rätt. När jag har den ena telefonen på huvudjacket så blir det alltid tyst i det andra jacket - även om man inte lyfter luren på "ettan". Skiftar jag däremot telefoner så blir det medhörning ?!? Telefonerna är Doro's allihop en konf, en vanlig och en trådlös. Det är lite olika typer av jack (olika typer av vidadrekoppling, ett RJ45, och ett annat). Jag har testat olika konfigurationer men ALDRIG fått önskad effekt, dvs att "ettan" bryter "tvåan" när man lyfter på luren - det blir antingen medhörning eller helt tyst i "tvåan". Är det någon som vet hur jag kan göra för att komma vidare. Jag är hyffsat tekniskt kunnig, och det är med stor sannolikhet rätt kopplat (kaskad) men här har jag fastnat... Telia blir väl nästa steg - men det bär emot.

Sen min andra fråga:
    Såg att några diskuterade att dra huvudjacket till en patchpanel och där koppla telejacken till en egen panel och sätta RJxx uttag i huset (alt kombinerat data o tele). Min fråga då är om det är möjligt att återanvända min gamla rörslinga för telefonen (1 huvudjack + 3 slavjack) för att dra telen samt data. Hur många trådar behöver varje panel om man vill ha separata datajack och även ev separata telejack? Det känns som om det kan bli rätt fullt i de gamla rören.

Jag ska komplettera med en ritning om en stund så ni ser hur det ser ut och hur jag planerar att göra.

Men - min viktigaste fråga just nu är varför jag inte får kaskadkopplingen att fungera. Vilka felkällor har jag missat? Blir Tokig!

/NiB

2. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

Re: Tele/data TP/Huvudjack mm (Problem)

Något långt bak i huvudet gör sig påmint om detta.

Är det gamla telefoner? Vill nämligen minnas att telia vid tidpunkten då man införde modularjack lite mer som standard hade kastat om paren och senare ändrade sin standard. Då märkte man alla "rätta" uttag och proppar med en svart fyrkant. Kanske värt att kolla upp.

Försökte nu på morgonen söka efter lite färsk information, men till ingen nytta.

3. hal
    Allvetare · Uppsala · 221 inlägg

hal

Allvetare

Har för mig att det skiljer på pin-outen i USA och Sverige på en RJ11, så för vissa telefoner har man USA pin-out i RJ11:an och gör anpassningen i rikstelepluggen.

4. N
    Medlem · 80 inlägg

NiB

Medlem

Ok, om jag tolkar era svar rätt så är det bara att kaskadkoppla enligt "ritningen" och sedan skaffa ett par svenska telefoner så bör det bli rätt... Jag ska kolla med någon Teliabutik och se om de vet oxå innan jag drar tråd.

Till nästa fråga. Om jag kapar hela min teleslinga och drar fram huvudjacket till min kommande "data-/telecentral" - och där kopplar in en ADSL-splitter. Sen kopplar ut teleslingan i en patchpanel och drar ny tråd samt sätter RJ45/11-jack i de gamla teledosorna.

För datakontakten kommer jag att dra en egen TP så att den får en egen ingång i hubben, men hur bör man göra för telefonen? Dels i jacken men även i Patchpanelen.

1) Från splittern till patchen - parallellt eller seriellt
    2) I jacken? Har aldrig kopplat ett RJ11 jack och jag ser inte hur man skulle kunna få kaskadkoppling på dessa.
    3) Blir det medhörning eller bryts det?

Ritningar, länkar och bilder mottages tacksamt

/NiB

5. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.