2 612 läst · 52 svar
3k läst
52 svar
Teknikrum vattenfylls, dräneringspump går ej igång automatiskt
Beror helt på din slangs innerdimensionE Erik JS skrev:Hej igen, skulle beställa pumpen du föreslog. Behöver jag beställa dräneringsslang också eller kan jag utgå ifrån att den slang jag har till min nuvarande pump borde fungera? vette fan hur jag ska byta en hel dräneringsslang annars då den lär gå genom ett rör under hela gräsmatten ut till dräneringskistan?
- Anslutning för avloppsslang (pressanslutning): 25mm, 32mm, G1" yttergänga
- Direktanslutning: G1 ½ invändig gänga

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi harde problem med att ytvatten tar sig in i vår vattenbrunn om det inte pumpas ut innan nivån blir för hög så tränger det in i dricksvattnet och försämrar dess kvalitet.
Har provat en pump med extern vippa och en med inbyggd flottör. Min erfarenhet är att båda pumparna slutar fungera tidsnog när vatten med sand och avlagningar sätter igen den mekaniska vippan oavset om den är extern eller intern. Jag valde därför en elektrisk nivåvakt. Den har gått nu i drygt ett år och den har fungerat prickfritt efter lite intrimning. Kan inte annat än att rekomdera denna produkt.
https://www.elfa.se/sv/nivavakt-fin...-Hd9BQdgImtBOcp3SnBoCt0MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Har provat en pump med extern vippa och en med inbyggd flottör. Min erfarenhet är att båda pumparna slutar fungera tidsnog när vatten med sand och avlagningar sätter igen den mekaniska vippan oavset om den är extern eller intern. Jag valde därför en elektrisk nivåvakt. Den har gått nu i drygt ett år och den har fungerat prickfritt efter lite intrimning. Kan inte annat än att rekomdera denna produkt.
https://www.elfa.se/sv/nivavakt-fin...-Hd9BQdgImtBOcp3SnBoCt0MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Tack för svaret! Jag kan inte mycket om sånt här så det får bli som det blir. Har beställt pumpen nu i alla fall, den var inte så fasligt dyr. Om det inte funkar med slangen får jag anlita en vvs:are antar jag. Hoppas det går att byta dräneringsslang bara om man måste. Det är väl det som oroar mig. Hur får man igenom en sån ända till dräneringskistan.D Dilato skrev:
Intressant! Hur fungerar detta? Det är uppenbarligen ingen pump detta? Ser ut som en elektrisk manick.T tommpi skrev:Vi harde problem med att ytvatten tar sig in i vår vattenbrunn om det inte pumpas ut innan nivån blir för hög så tränger det in i dricksvattnet och försämrar dess kvalitet.
[länk]
Ja du styr pumpen med denna istället för med vippan. Sätt vippan i läge så att pumpen alltid är igång och så styr denna enhet pumpen i stället. Du har tre givare kopplade till denna enhet och när vattennivån når den översta givaren så startar pumpen och när vattnet sjunkit under givare 2 så stannar den pumpen. Givare 1 ligger alltid i botten med eller utan vatten. Fungerar hur bra som helst.E Erik JS skrev:
Mycket intressant, men långt utanför mitt kunskapsområde. Jag ska se om jag kan få en vvs:are att förstå detta. Stort tack för hjälpenT tommpi skrev:Ja du styr pumpen med denna istället för med vippan. Sätt vippan i läge så att pumpen alltid är igång och så styr denna enhet pumpen i stället. Du har tre givare kopplade till denna enhet och när vattennivån når den översta givaren så startar pumpen och när vattnet sjunkit under givare 2 så stannar den pumpen. Givare 1 ligger alltid i botten med eller utan vatten. Fungerar hur bra som helst.
Vilka givare använder du? Jag har tänkt göra detta i flera år men inte kommit till skott, kanske dags nu...T tommpi skrev:Ja du styr pumpen med denna istället för med vippan. Sätt vippan i läge så att pumpen alltid är igång och så styr denna enhet pumpen i stället. Du har tre givare kopplade till denna enhet och när vattennivån når den översta givaren så startar pumpen och när vattnet sjunkit under givare 2 så stannar den pumpen. Givare 1 ligger alltid i botten med eller utan vatten. Fungerar hur bra som helst.
Har hållit på och latjat lite och försökt med olika lösningar.
Tidigare ägare fick som sagt dra på sig utekläderna och bege sig ut i rusket varje gång det spöregnade för att personligen titta till teknikrummet om det vattenfyllts. Detta för att dräneringspumpen (extern vippa) aldrig ville gå igång automatiskt. Han var då tvungen att klättra ner i det vattenfyllda teknikrummet och rycka till i slangen för att aktivera pumpen.
Mycket omständigt så klart och ohållbart om man t ex ska ut och resa. Detta måste lösas.
Det jag gjort är att installera en övervakningskamera (Eufy) på ström i utrymmet (jag vet, lite overkill kanske men lite kul också). Slipper på så sätt springa fram och tillbaka för att hela tiden kolla teknikrummet. Jag har också dragit ett snöre som går från dräneringsslangen upp till markytan, så om det visar sig vara vattenfyllt behöver jag bara gå ut och rycka i snöret så aktiveras dräneringspumpen. Mycket enkelt.
Igår märkte vi dock att dräneringspumpen inte ville slå av efter att den dränerat bort allt vatten. Antar att vippan fastna. Är mycket snö nu och träluckan har frusit igen, så orkade inte hålla på där och försöka ta mig ner. Kan ändå ingenting om pumpar så jag är inte rätt person att pilla. Stängde helt enkelt av strömmen till teknikrummet från säkringsskåpet i tvättstugan.
Som ni förstår måste jag ju få dräneringen att fungera automatiskt och med ett system som är tillförlitligt.
Jag har läst på lite och det verkar som att oavsett vilka pumpar folk använder (extern eller intern vippa) så vill den ibland inte slå på. Jag har hur som helst köpt en VONROC dränkbar pump 750W som jag ska be nån VVS:are installera.
Jag har också sett att många använder en H-Tronic 3000 med gott resultat: https://www.conrad.se/sv/p/vattentrycksbrytare-h-tronic-wps-3000-plus-1114620-1057344.html
Jag är mycket intresserad av denna lösning! Antar att H-Tronic kopplas till strömuttag, sedan kopplas pumpen till H-Tronic för ström och max och min givarna placeras i dräneringsröret på olika nivåer. När vattnet börjar gå upp och når maxgivaren så kickar H-Tronic igång och ger ström till pumpen som pumpar ner vattnet till min-givaren och därefter slår H-tronic av strömmen. Är detta korrekt?
Kanske jag till och med själv kan installera?
Tidigare ägare fick som sagt dra på sig utekläderna och bege sig ut i rusket varje gång det spöregnade för att personligen titta till teknikrummet om det vattenfyllts. Detta för att dräneringspumpen (extern vippa) aldrig ville gå igång automatiskt. Han var då tvungen att klättra ner i det vattenfyllda teknikrummet och rycka till i slangen för att aktivera pumpen.
Mycket omständigt så klart och ohållbart om man t ex ska ut och resa. Detta måste lösas.
Det jag gjort är att installera en övervakningskamera (Eufy) på ström i utrymmet (jag vet, lite overkill kanske men lite kul också). Slipper på så sätt springa fram och tillbaka för att hela tiden kolla teknikrummet. Jag har också dragit ett snöre som går från dräneringsslangen upp till markytan, så om det visar sig vara vattenfyllt behöver jag bara gå ut och rycka i snöret så aktiveras dräneringspumpen. Mycket enkelt.
Igår märkte vi dock att dräneringspumpen inte ville slå av efter att den dränerat bort allt vatten. Antar att vippan fastna. Är mycket snö nu och träluckan har frusit igen, så orkade inte hålla på där och försöka ta mig ner. Kan ändå ingenting om pumpar så jag är inte rätt person att pilla. Stängde helt enkelt av strömmen till teknikrummet från säkringsskåpet i tvättstugan.
Som ni förstår måste jag ju få dräneringen att fungera automatiskt och med ett system som är tillförlitligt.
Jag har läst på lite och det verkar som att oavsett vilka pumpar folk använder (extern eller intern vippa) så vill den ibland inte slå på. Jag har hur som helst köpt en VONROC dränkbar pump 750W som jag ska be nån VVS:are installera.
Jag har också sett att många använder en H-Tronic 3000 med gott resultat: https://www.conrad.se/sv/p/vattentrycksbrytare-h-tronic-wps-3000-plus-1114620-1057344.html
Jag är mycket intresserad av denna lösning! Antar att H-Tronic kopplas till strömuttag, sedan kopplas pumpen till H-Tronic för ström och max och min givarna placeras i dräneringsröret på olika nivåer. När vattnet börjar gå upp och når maxgivaren så kickar H-Tronic igång och ger ström till pumpen som pumpar ner vattnet till min-givaren och därefter slår H-tronic av strömmen. Är detta korrekt?
Kanske jag till och med själv kan installera?
Jag följer detta med spänning då jag har exakt samma problem.
Har en Grundfospump med externt rör och där fastnar partiklar med jämna mellanrum så jag får skaka lite i den så den startar igång.
Jag tror du kan koppla in den mot bef. slang det går nog att bussa upp eller ner för att få det att passa.
Lite rör och kopplingar brukar jag lösa (tror inte du behöver anlita vvs när detta forum finns men när det 😉) däremot el har jag aldrig lärt mig utan anlitar elektriker varje gång det är något så hur du kopplar ihop allt sen är jag mycket nyfiken på.
Återkoppla gärna 👍
Har en Grundfospump med externt rör och där fastnar partiklar med jämna mellanrum så jag får skaka lite i den så den startar igång.
Jag tror du kan koppla in den mot bef. slang det går nog att bussa upp eller ner för att få det att passa.
Lite rör och kopplingar brukar jag lösa (tror inte du behöver anlita vvs när detta forum finns men när det 😉) däremot el har jag aldrig lärt mig utan anlitar elektriker varje gång det är något så hur du kopplar ihop allt sen är jag mycket nyfiken på.
Återkoppla gärna 👍
Hej
Jag rekommenderar en pump med ”riktigt flottör” istället för vippa.
Pedrollo (pumpfabrikat) använder jag själv och är mycket nöjd.
Tips: för att minska ”startdjup” kan man låsa flottören på pinnen med ett litet buntband.
/ Björkskär
Jag rekommenderar en pump med ”riktigt flottör” istället för vippa.
Pedrollo (pumpfabrikat) använder jag själv och är mycket nöjd.
Tips: för att minska ”startdjup” kan man låsa flottören på pinnen med ett litet buntband.
/ Björkskär
Vad menar du med "riktig flottör"? Menar du med inbyggd sådan? Hittade någon tråd där folk även hade problem med Pedrollo sänkt i dräneringsrör.B Björkskär skrev: