Byggahus.se

Tejp till rörisolering

1. V
    Medlem · 537 inlägg

Villa1949

Medlem
    jag har köpt rörisolering till värmerör och vattenrör till källaren från biltema. Skumgummi typ. Köpte även deras isoleringstejp. Nu har tejpen lossnat nästan överallt. Så isoleringen funkar bra men tejpen är usel, så jag söker tips på bra tejp som fäster och håller i längden till att tejpa skarvar mm. Funkar eltejp? Tål den värmen? Annat förslag på tejp. Gärna grå så att det ser skapligt prydligt ut.

2. Krokben
    Husägare · Uppland · 472 inlägg

Krokben

Husägare
    Jag körde silvertejp på mina. La i lite lös rockwool i "böjarna" där skumisoleringen inte kunde täcka riktigt sen tejpade jag på. Funkat felfritt i flera år.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Skåne · 511 inlägg

sulfobus

Medlem
    • Laddar…
  4. V
    Medlem · 537 inlägg

Villa1949

Medlem
  5. C
    Medlem · Närke · 354 inlägg

Cider

Medlem
    Biltema-tejpen lossnade här också. Jag undrar om den är kanske är tänkt att klistras direkt på rören. I så fall sitter den kanske för evigt. Det är en kladdig klibbig tejp som är tråkig att arbeta med.
    El-isoleringstejp fungerar lite bättre. Den kan duga, men man skall inte dra ut den för att klämma åt. då lossnar den senare.
    Bäst fungerade en grå PVC-tejp från Bauhaus. Lite dyr bara. Går bra att tejpa på längden också. https://www.bauhaus.se/isoleringsband-gratt-30mmx10m
    Knepiga ändar tejpade jag först och lindade buntband utanpå.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.