Hej! Håller på att sätta upp utegips-skivor. Blir en del skurna skarvar som jag antar borde tejpas, samt urtagen för fönster. Vilken typ av tejp är lämplig? Den enda tejpen jag hittade på bygghandeln var en grön folie-tejp från TESA (60077). Vad jag förstår borde jag egentligen ha en diffusionsöppen tejp som ”matchar” utegipset. Kan jag använda den täta folie-tejp som jag köpt eller borde jag titta på annat?

Rickard.
Grön ålderbeständig tejp eller motsvarande i annan kulör är helt rätt.

A
Rickard. Rickard. skrev:
Grön ålderbeständig tejp eller motsvarande i annan kulör är helt rätt.
nej, man får absolut inte använda grön-tejp.
du ska precis som du säger använda en diff-öppen tejp

Vill du köra difföppen tape finns Aero T, alternativt Siga Wigluv. Båda dyra som skam.

Av dom två använder jag mig själv av Wigluv. Gillar den bättre.

Varför måste det absolut vara en difföppen tejp? Den promille av ytan som tejpas har väl ingen större påverkan på eventuell fukttransport?

• Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Varför måste det absolut vara en difföppen tejp? Den promille av ytan som tejpas har väl ingen större påverkan på eventuell fukttransport?
Jo, men din argumentation så kan man ju lika väl foga fönster med täta massor eller tejp på två sidor med, är ju sån liten yta av totala fasaden.

Rickard.
A Aunty skrev:
nej, man får absolut inte använda grön-tejp.
du ska precis som du säger använda en diff-öppen tejp
Enligt vilken stor gipstillverkare?

Rätta mig gärna om jag har fel men både norgips och gyprocs egna tejp är i princip samma sort tejp även om dom eventuellt har något speciellt som gör dom extra lämpade för just deras utegips (omöjligt för mig att veta)

A
Rickard. Rickard. skrev:
Enligt vilken stor gipstillverkare?

Rätta mig gärna om jag har fel men både norgips och gyprocs egna tejp är i princip samma sort tejp även om dom eventuellt har något speciellt som gör dom extra lämpade för just deras utegips (omöjligt för mig att veta)
suttit med i många projekt och gått många besiktningar med fuktkonsulter som räknas till dom skarpaste i sverige i sverige och ofta de blivit anmärkning på detta

Rickard.
A Aunty skrev:
suttit med i många projekt och gått många besiktningar med fuktkonsulter som räknas till dom skarpaste i sverige i sverige och ofta de blivit anmärkning på detta
Så man får inte använda skarv och skjutprofilerna heller för att dom är diffusionstäta? Eller räknar man med att dom är tillräckligt otäta?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
A
Rickard. Rickard. skrev:
Så man får inte använda skarv och skjutprofilerna heller för att dom är diffusionstäta? Eller räknar man med att dom är tillräckligt otäta?
hur många procent tejp är okej och inte okej för dej?
5% tejp, 20% tejp eller till och med 80% tejp?

Rickard.
A Aunty skrev:
Lika mycket som tillverkarens montageanvisningar visar.

A Aunty skrev:
Kom med något som kan stödja dina påståenden istället för att vara dryg

A
Rickard. Rickard. skrev:
Lika mycket som tillverkarens montageanvisningar visar.
du får inte följa monteringsanvisningar och tro att du uppfyller alla regler, det är ju A & O.

Men visst du får göra som du vill men konstigt att alla större byggföretag, fuktkonsulter, besiktningsmän säger annat.

A
K Kaschsten skrev:
Kom med något som kan stödja dina påståenden istället för att vara dryg
varför är det jag som ska bevisa något inte ni som säger det motsatta?
det är väl allmänt känt att man inte monterar två diff täta material i anslutning till varanda, varför behöver väl inte diskuteras här.

hur gör ni när ni monterar fönster?
monterar ni diff tät fog på ena sidan och diff tät tejp på andra sidan?? nä självklart inte, varför gäller inte samma regel här?

Rickard.
A Aunty skrev:
du får inte följa monteringsanvisningar och tro att du uppfyller alla regler, det är ju A & O.

Men visst du får göra som du vill men konstigt att alla större byggföretag, fuktkonsulter, besiktningsmän säger annat.
Köper man av seriösa aktörer på den svenska marknaden följer montageanvisningen alltid minst ama hus och ofta ”mer”. Att följa montageanvisningen när man använder en produkt som den är tänkt är det absolut säkraste kortet att få det rätt men det finns såklart specialfall.

Ditt andra påståenden är fel och i bästa fall extremt överdrivet, jag kan inte minnas jag sett diffusionsöppen tejp någon gång, inte ens på flera hundramiljons-projekt som såklart inte byggst av småskuttar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.