Sitter och planerar för mina två eldstäder jag vill bygga i samband med att skorstenen färdigställs. I källaren har jag en idé som jag tror skulle kunna bli bra både rent praktiskt och rent estetiskt, men jag vill bolla den med någon som har lite mer kunskap i ämnet.

Jag tänker, att istället för att installera en vanlig fristående braskamin, vill jag bygga en fejkad skorstensstock, eller stenmagasin om man så vill, och i denna installera en insatskamin för att få ett värmemagasin som håller värmen länge. Det är betonggolv, betongtak och betongvägg, så brandfaran är inget större problem ur den aspekten. Dock är den ena väggen en icke-bärande innervägg i trä och angränsar till det enda sovrummet på källarplanet och istället för att bygga med avstånd till träväggen kunde man helt sonika riva väggen och låta uppföra en innervägg i samma tegel man murar stenmagasinet. För att sedan mura stenmagasinet dikt an mot den väggen.

Jag tror att detta både skulle bli snyggt och funktionellt i det att man skulle få värmespridning även intill sovrummet. Det enda kravet är ju att man inte möblerar mot väggen, men det är inget problem i det rummet.

Några hinder ni ser med detta, eller annat att tänka på?

Var får man tag i murtegel till vettigt pris? Det verkar inte vara helt enkelt, har kikat en del på blocket, men det verkar gå åt i rasande fart och på bygghandeln känns det som att priserna springer iväg när man behöver ett antal hundra stycken (har inte räknat på det exakt).

Tacksam för hjälp i ämnet!:)

Keexet Keexet skrev:
Var får man tag i murtegel till vettigt pris? Det verkar inte vara helt enkelt, har kikat en del på blocket, men det verkar gå åt i rasande fart
Har du kollat på kommunens återvinningsstationer?
Just begagnat tegel, gatsten och liknande brukar man kunna få nästan gratis där.

Det var ju ett bra tips, ska hålla utkik när jag åker förbi och de har öppet. Fast ibland kan de vara lite knepiga med att lämna bort sådant som redan är slängt, fast de kanske är knepigare med hemelektronik och liknande.

Sten och betongplattor brukar vara mindre svårt att lägga beslag på, men just tegel verkar eftertraktat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.