12 032 läst · 6 svar
12k läst
6 svar
Tegelfasad
Vi bor i ett tegelhus från 1961 där fasaden i söder behöver fogas om. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av dessa erfarenheter? Finns det någon firma att rekommendera på västkusten som utför jobbet utan "kladd och spill" på teglet? Vad är ett rimligt pris at betela per kvm?
"kladd och spill" ska det inte bli om det görs rätt. Som lärling fogade jag och en till om ett sexvåningshus en sommar. Ganska slitigt men man fick upp farten efter ett tag. Det är svårt att sia om något timpris eftersom det mycket är beroende av hur hårda fogarna är nu. Det är det som tar tid, att rensa ur fogarna. Men det är också ett jobb som lika bra görs själv, så finns tid och lust kan ni spara en hel del pengar. Själva fogandet är inte heller någon större konst när man väl vet hur man ska göra.
Hej Bricky.
Jag är medveten om att det inte ska bli kladd och spill men har sett alldeles för många röda tegelhus med grova fogar och spill. Jag skulle vilja ha ett ungefärligt kvadratmeter pris dels för att bara foga och ett pris där fogning och rensning ingår.
Om jag ska rensa fogarna själv hur djup ska man gå och finns det specialmaskiner till det eller använder man sig av borrmaskin, bilmaskin eller hederlig hammare och mejsel? Tacksam för svar då du verkar veta vad du talar om.
Jag är medveten om att det inte ska bli kladd och spill men har sett alldeles för många röda tegelhus med grova fogar och spill. Jag skulle vilja ha ett ungefärligt kvadratmeter pris dels för att bara foga och ett pris där fogning och rensning ingår.
Om jag ska rensa fogarna själv hur djup ska man gå och finns det specialmaskiner till det eller använder man sig av borrmaskin, bilmaskin eller hederlig hammare och mejsel? Tacksam för svar då du verkar veta vad du talar om.
Nu höftar jag lite grovt men jag skulle tippa på att det handlar om en dryg 1 timmes jobb per kvadrat inklusive ta bort fogarna. Sen tillkommer materialkostnad + ställningsbyggande mm. Tiden är räknat förutsatt att fogarna sitter ganska löst redan.
Smidigaste verktyget (i mitt tycke) är en liten vinkelslip fast med en notfräs på och djupet bör ligga nånstans kring 2 cm.
Hoppas svaret var till någon hjälp. Ta dit en firma för offert, det är nog enklast.
Smidigaste verktyget (i mitt tycke) är en liten vinkelslip fast med en notfräs på och djupet bör ligga nånstans kring 2 cm.
Hoppas svaret var till någon hjälp. Ta dit en firma för offert, det är nog enklast.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Hej mibu!
Tror nog att Bricky tar till lite i underkant både vad gäller tiden och djupet
Men det får du ju veta när du frågar... var på västkusten?
Ditt hus är byggt -61, det betyder att det antagligen är vanligt armeringsjärn i fogarna.
Specielt över fönster kan det då bli rostsprängningar av både fog och sten.
Kolla detta noga och passa på och ta ur dålig armering och lägg dit ny.
Lycka till!
Tror nog att Bricky tar till lite i underkant både vad gäller tiden och djupet
Men det får du ju veta när du frågar... var på västkusten?
Ditt hus är byggt -61, det betyder att det antagligen är vanligt armeringsjärn i fogarna.
Specielt över fönster kan det då bli rostsprängningar av både fog och sten.
Kolla detta noga och passa på och ta ur dålig armering och lägg dit ny.
Lycka till!
Klicka här för att svara