Byggahus.se

Tegel rasat från överbyggnad - dolt fel?

1. U
    Medlem · 117 inlägg

Ulrik

Medlem
    Plötsligt en dag i höstas rasade ett 20-tal tegelstenar ner från undersidan av en överbyggd terass vi har på huset. Huset är från 1962, och vi har ägt det sedan juni 2003. Fasaden fick inga anmärkningar i besiktningen.

Det ser ut som armeringsjärnen som är inmurande mellan första och andra lavet tegelsten rostat och på så sätt sprängt loss första (dvs understa i taket på överbyggnaden) lavet tegelsten.

Kan detta klassas som dolt fel?

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 916 inlägg

yonna

Medlem

Re: Tegel rasat från överbyggnad - dolt fel?

Tyvärr tror jag faktiskt inte det! När jag tog in egen besiktningsman inför försäljningen förra året gick han just & petade i tegelfasaden och kollade att järnen var intakta och att teglingen (gammalt hus som teglades i slutet av 70-talet) gjorts korrekt. Järnen skall sitta så långt in i väggen och skyddade så att de inte kan rosta. Jag kommer ihåg att vi diskuterade detta just pga min egen nyfikenhet.

Man är mycket beroende av en nitisk besiktningsman. Jag kan förmoda att man, om du påpekar detta, kommer att hänvisa till husets ålder. Men du kan ju alltid försöka!

3. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 053 inlägg

Immobil

Medlem

Knappast, med tanke på husets ålder. ;)

4. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem
  5. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

Jaha, då var inte ens tegelfasader "underhållsfria" längre... :-? Åtminstonde inte de som inte har rostfria kramlor!

6. yonna
    Medlem · Österlen · 6 916 inlägg

yonna

Medlem

Vilka material är underhållsfria? Ingen har väl påstått att tegelfasader är underhållsfria? Framför allt inte fasadtegel som det nu är fråga om. Man får också räkna med att omfogning måste ske efter ett visst antal år ... 40? eller 50?

7. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Enda chansen att hävda dolt fel i ett sådant här fall är om antalet kramlor per kvadratmeter understiger det antal som krävdes när huset byggdes eller att kramlorna var felaktiga i utformning eller material.

På gamla hus får man ju räkna med att tidens tand sätter sina spår och en del åtgärder är att betrakta som normalt underhåll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.