Tänkte mura upp min grill imorgon.

Men när jag "kallmurar" på prov, inser jag att min planerade förskjutning med halv sten med endast en kapad sten i varje skift (förutom i ändarna vartannat skift såklart) resulterar i en stötfog som löper (vertikalt) genom hela muren, inte bra. Se röda markeringen på bilden.

Enligt tegelmaster.se bör man ha förskjutning med minst 1/4 sten för ett bra förband.

Hur hade ni löst detta?

Brickor upplagda på fundament för grill med felaktig stötfog markerad i rött
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får ju dra in och flytta förbandet till höger, svårt att förklara men om du börjar med en halv nere i framkant så kanske du förstår?

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Du får ju dra in och flytta förbandet till höger, svårt att förklara men om du börjar med en halv nere i framkant så kanske du förstår?
Ok, men om jag kör som planerat med hela stenar omlott vid hörnen, så undviker jag ju inte två stötfogar precis över varandra om jag inte använder två kapade stenar i varannat skift för att få ett ok överlapp på 1/3 eller 1/4 sten, men det får väl bli så, irriterande bara.

Jag förstår inte problemet? Om du bara flyttar in det höger om det röda strecket en halv sten så det inte är mellanrum, vrider den nedre stenen i höger hörn och sen bara trycker in höger sida en halv sten så är det väl bra? Eller är det något krav på att det ska vara varannan hel, varannan halv utåt på båda sidor?

• Gilla
Alko
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Jag förstår inte problemet? Om du bara flyttar in det höger om det röda strecket en halv sten så det inte är mellanrum, vrider den nedre stenen i höger hörn och sen bara trycker in höger sida en halv sten så är det väl bra? Eller är det något krav på att det ska vara varannan hel, varannan halv utåt på båda sidor?
Det som händer då är att du får en mur utan förband. Man vill alltid mura skiften omlott för att få en starkare mur. Annars hade det inte varit några problem såklart.

Försöker få ner antal kapningar av det här hårdbränfa markteglet och bibehålla tillräckliga överlapp mellan stenarna i skiftena.

Jensa tänker lika som mig men jag tror inte du förstår hur vi menar. Allt blir i förband om du gör så.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Aha, tack, då är jag med. Snöade in på att det skulle vara lika på båda sidorna utåt i gavlarna, men det är såklart inget krav.

Kort och gott, du får skippa symmetrin i framkant på bägge sidor. Lägger du omlott hela vägen runt så får du en halvsten fel vartannat varv i framkant. (antar jag)

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.