Hej. Har L1 borta i huset.2 och 3 funkar. Vad betyder tecknen på elmätaren?
Ser ut som en brytare med en 1a.
Får elmätaren matning av L1? Är felet på huvudssäkringssidan eller inne hos mig?
Tacksam för snabbt svar. Glassen i frysen på L1 smälter i värmen....
Mvh Linus
Ser ut som en brytare med en 1a.
Får elmätaren matning av L1? Är felet på huvudssäkringssidan eller inne hos mig?
Tacksam för snabbt svar. Glassen i frysen på L1 smälter i värmen....
Mvh Linus
Nej. Du har L1 L2 och L3 symbolerna. Så alla faser finns fram till mätaren. Annars slocknar symbolen för den fasen som saknas.
Bytt huvudsäkringar. Fortfarande strömlöst på L1.
Har en gammal huvudströmbrytare innan elcentral. Kan den strula?
Mätt mellan jordfelsbrytarenoch noll. Ingen ström dit.
Kommer elmätaren innan eller efter huvudsäkringen?
Har en gammal huvudströmbrytare innan elcentral. Kan den strula?
Mätt mellan jordfelsbrytarenoch noll. Ingen ström dit.
Kommer elmätaren innan eller efter huvudsäkringen?
Normalt sitter huvudsäkringarna innan mätaren. Testa att skruva ur säkringen och se om symbolerna på mätaren försvinner.
Tack Daniel.
Min felsökning just nu säger att jordfelsbrytaren inte har ström i L1 men mätaren har det. Mellan dessa sitter en huvudströmbrytare av äldre modell.
När jag switchade på och av huvudströmbrytaren vid ett tillfälle flashade en lampa till för en millisekund.
Huvudsäkringarna är inte problemet.D Daniel 109 skrev:
Min felsökning just nu säger att jordfelsbrytaren inte har ström i L1 men mätaren har det. Mellan dessa sitter en huvudströmbrytare av äldre modell.
När jag switchade på och av huvudströmbrytaren vid ett tillfälle flashade en lampa till för en millisekund.
Det låter som att du lokaliserat felet. Den brytaren behöver du ju inte ha kvar, det finns ju en brytare i mätaren.
Tänkt på när jordfelsbrytaren visar "grönt" med sin färgmarkering då är det inte OK. Det är här på en jordfelsbrytare tvärtom vad man som vanlig människa tror. Nämligen, då jordfelsbrytaren visar "rött" då är den i sitt normala driftsläge. Visar den grönt har den löst ut och det är spänningslöst.
Tanken med tvärtom-markeringen, är att vid grönt är det ofarligt, dvs ingen spänning. Vid rött då är spänningen på och det är farligt.
Tanken med tvärtom-markeringen, är att vid grönt är det ofarligt, dvs ingen spänning. Vid rött då är spänningen på och det är farligt.
Tveksam till att ta bort den. Det blir nya kablar och man måste gå ut för att bryta strömmen. Dvs en ny brytare bör installeras på samma plats.D Daniel 109 skrev:
Hur gör en elektriker då? Sätter en liten normkapsling med huvudbrytare för dinskena eller finns det någon standardförfarande?
Jag vågar inte svara på vad en elektriker gör eftersom jag inte är en. Vad jag själv skulle gjort är att byta huvudledningen, om det inte är allt för krångligt. Sedan skulle jag satt en huvudbrytare i normkapslingen, som ser väldigt rymlig och fin ut.
Om det är svårt/omöjligt att byta huvudledningen skulle jag satt en skarvdosa (av vettig typ, t.ex. A-box eller liknande) och sedan som ovan.
I och för sig, för att slippa bygga om den där centralen, som ändå ser rätt vettig ut, skulle jag kanske bara satt en liten normkapsling med huvudbrytare där. Det skulle jag vara lite missnöjd med.
Om det är svårt/omöjligt att byta huvudledningen skulle jag satt en skarvdosa (av vettig typ, t.ex. A-box eller liknande) och sedan som ovan.
I och för sig, för att slippa bygga om den där centralen, som ändå ser rätt vettig ut, skulle jag kanske bara satt en liten normkapsling med huvudbrytare där. Det skulle jag vara lite missnöjd med.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Akut med tanke på glassen (väldigt viktigt nu i hettan) så byglar man över den där extra brytaren om det är den som felar.
Protte
Protte