Byggahus.se

Tecken på att avmattningen fortsätter på bostadsrättsmarknaden

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. Appendix
    Husägare · Nivå 10
    Noterbart är att husen sjunker egentligen i pris med 10-20% nu i Sthlm. Detta då objekt inte alls säljs för det pris man vill ha och ägarna drar då tillbaka.

När samma hus sen kommer komma ut kommer det ligga ute andra hus och då måste man sänka priserna.

Så det smäller till snart. Och först i Sthlm.

• Laddar…
    • Svara
  3. S
    Medlem Nivå 8
    Var ser du den statistiken? När jag kollar på booli.se så ser det inte ut så....
    Men visst kan det vara en avmattning men eftersom det byggs så lite så är nog frågan om detta gäller de attraktiva områdena. Där finns det alltid köpare.
    Det som jag tycker är lite konstigt är att man redovisar statistik för en månad, är den tillräckligt underbyggd? För det nämns inget om i artikeln. Hur många försäljningar har man kollat på och var i städerna är de, för det har betydelse.

Redigerat 14 okt 2017 13:27
    • Svara
  4. J
    Husägare Nivå 8
    Det finns köpare i attraktiva områden, men i Stockholm så läggs nu mycket få bud, och de som läggs ligger i princip alltid 10-15% under utgångspris. Och det gäller även i de mest attraktiva områden som finns i Stockholm. Vi har kollat på hus det senaste halvåret, och det har skett en rätt rejäl förändring sedan innan sommaren. Få hus säljs nu - och till mycket lägre priser än i våras.

• Svara
  5. Appendix
    Husägare · Nivå 10
    Där jag tittat så vet jag om objekt där liknande på samma gata gick för 4,5 i våras och nu får de knappt 3,5.

• Laddar…
    • Svara
  6. Appendix
    Husägare · Nivå 10
    Booli är inte jesus. De visar inte allt publikt då vissa mäklarfirmor bett dem ta bort.

Villor eftersläpar tre månader efter inflyttning men sen finns äkta omanipulerad statistik.

Men jag kollar på budgivningar på objekt och har koll på vad vinnande budet gav. Det ger mig en känsla av vad de objekt som är intressanta för mig går på. Sen har jag följt en del andra budgivningar i Sthlm senaste tiden då jag ser att marknaden bromsar så tvärt.

• Laddar…
    • Svara
  7. P
    Medlem Nivå 17
    Vet inte vad du bygger det på. Tittar man på Boolis slutpriser på villor i Stockholm under september/oktober är det mest gröna pilar uppåt, visst en del har fått gå ner och en del sålda till utropspriset men nog bjuds det fortfarande.

https://www.booli.se/slutpriser/stockholm/1/?objectType=Villa

• Svara
  8. J
    Husägare Nivå 8
    Problemet med slutpriserna på Booli är att de bara visar objekt som blir sålda, inte alla de objekt som är osålda pga att buden är på en nivå som säljaren inte vill acceptera. Och där ser du inte heller de objekt som legat ute i flera månader utan att få några bud överhuvudtaget. I Boolistatistiken så visas också gröna pilar om priset hamnat över utgångspriset - men du kan inte se om priset sänkts en eller felra gånger, pilen visar bara slutpriset i förhållande till det sista utgångspriset.

• Svara
  9. J
    Husägare Nivå 8
    • Svara
  10. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Så äntligen fick de bukt på lockpriserna i Stockholm.
    Än så länge ser man inga tecken på hemnet att antal objekt till salu stiger eller att antal sålda objekt senaste året minskar. Så att marknaden tvärbromsar tror jag inte på, inte än. Att priserna inte ökar så mycket är bara positivt.

• Svara
  11. J
    Husägare Nivå 8
    Fast nu kommer det inga bud på någonting alls i princip. Och nästan ingen säljer. Däremot så plockar många bort objekt när de inte blir sålda.

• Svara
  12. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Då borde antal sålda objekt senaste 12 månader minska, och det gör den inte än

• Svara
  13. J
    Husägare Nivå 8
    Redigerat 3 nov 2017 19:39
    • Svara
  14. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Jag ser inte det stora utbytet tillbaka i de diagrammer du bifogade

• Svara
  15. J
    Husägare Nivå 8
    Nej, du har rätt i att det inte syns i diagrammen. Det som syns där är att priserna sjunker. Det man också behöver titta på är det rekordstora utbudet och att antalet budgivare och bud minskar samt att buden ligger långt under utgångspris. Det är en situation vi inte haft på länge.

https://www.va.se/nyheter/2017/11/02/farska-bosiffrorna-bevisar-nu-ar-det-koparens-marknad/

Det finns just nu ett ökande gap mellan säljares förväntningar på pris och vad marknaden vill betala.

Vi är just nu ute och letar hus och ser tydligt hur många objekt helt enkelt inte får några bud alls, eller bud 1-1,5 miljoner under utgångspris. Samma sak sker på bostadsrättsmarknaden, det ser vi som behöver sälja vår lägenhet för att köpa ett hus. Vi har sänkt priset på vår lägenhet (som ligger i ett mycket attraktivt område i Stockholm) men får ändå få och låga bud. Vi har fler vänner som råkat ut för samma situation, t ex en god vän med lägenhet på Östermalm som är svår att sälja.

Det är egentligen inget problem att priserna sjunker, det blir ju mindre reavinstskatt på så vis. Men marknaden behöver sätta sig så att prisnivån på köp/försäljning synkas. Vi vill ju inte sälja till ett ”nytt” pris som ligger 10-15% lägre än i somras och sedan betala ett ”förväntat” pris som är för högt för ett hus.

• Svara