Hej! Planterade en taxus-häck förra året. Tyvärr har en hel del plantor inte trivts i jorden (vad vi misstänker) och plantorna fick därför grävas upp och planteras om i ny jord där vi även lagt dräneringsrör. Dessa plantor som dött ska sen bytas ut till hösten. Men nu till min fråga, de plantor som fortfarande lever ser inte heller helt hundra ut då de nu fått nya fina skott upptill men saknar skott längre ned och har därför endel kala fläckar. Kan dessa återhämta sig eller bör jag beskära?
Trevligt med idegranshäck!
Jag skulle inte göra något med häcken (än normal omsorg) i detta skede utan låta den i lugn och ro etablera sig på plats. Avvakta till nästa år. Idegranshäck är något man planterar långsiktigt - den kan bli 100 år - liksom buxbom. Den går att justera i efterhand - inte som tex thuja som inte går att reparera i senare skede.
Räkna med att den lätt blir bred så enstaka grenar som sprätter ut horizontalt kan du klippa med sekatör.
Jag skulle inte göra något med häcken (än normal omsorg) i detta skede utan låta den i lugn och ro etablera sig på plats. Avvakta till nästa år. Idegranshäck är något man planterar långsiktigt - den kan bli 100 år - liksom buxbom. Den går att justera i efterhand - inte som tex thuja som inte går att reparera i senare skede.
Räkna med att den lätt blir bred så enstaka grenar som sprätter ut horizontalt kan du klippa med sekatör.
Jag tänker att det kanske är viktigt att försöka utröna varför plantorna dör, inte nöja sig med att de inte trivs. Något är ju fel när växter dör och häcken ser inte så bra ut.
Har ni kontaktat säljaren?
Har ni kontaktat säljaren?
Ja vi har kontaktat säljaren och på hens bekostnad har de alltså bytt ut hela jorden, grävt upp och planterat om plantorna. Nya plantor får vi till hösten av de som är döda. Nu var frågan gällande beskärning och enligt säljaren ska vi inte beskära i år men jag blir osäker på detta svar när den ser ut som den gör…
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hönshus/hönsgård på ängsmark/sly. Gräva bort eller lägga markduk?
Grund & Markarbeten -
Referenser för INTL måleri? (Göteborg)
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Tips på bra borr/skruvdragare?
Verktyg & Maskiner -
Idegran, få bort skott
Häckar, Buskar & Träd -
Inköpsställen - Idegran (Taxus Media Hilli)
Häckar, Buskar & Träd