Byggahus.se
Hej

Någon som vet vad som kan vara orsak till en justering nedåt av tomt?

I taxeringsförslaget står det att det är omräknat enligt nya allmänna råd. Justeringsanledning Avvikande byggrätt.
Och det är draget -42000 kr på tidigare tomtvärde.
Inget nytt har hänt på tomten på i alla fall de senaste 13 åren. Ingen granne har fått samma sak. En granne har fått precis tvärtom istället. Värdet ökat med samma summa istället.

Jag har, liksom du, fått sänkta värden på förslaget för 2018 jämfört med beslut 2015.
Både på en bebyggd och en obebyggd tomt.
Däremot har de höjt förslaget på byggnad ordentligt på den bebyggda fastigheten.
Inga förklaringar ges, men jag har en känsla av att tomtvärdena häromkring är sjunkande.

Ok. Ja så kan det ju vara.
Tycker att grannarna borde ha fått samma sak vilket dom inte ha här.
Står det avvikande byggrätt på ditt förslag också?

BirgitS
Har du samma byggrätt enligt detaljplanen som grannarna?

Det vet jag inte. Kan väldigt lite om sånt här och vet inte ens riktigt vad det betyder .

BirgitS
Kommunen har tagit fram en detaljplan för ditt område (om du inte bor på landet utanför detaljplanelagt område) där det framgår hur många våningar huset får ha och hur många kvm av marken det får täcka. Om du inte får bygga lika mycket på din tomt som dina grannar så är din fastighet mindre värd och det ska då avspegla sig i taxeringsvärdet.

Är ingen expert på området.

Men taxeringen bygger på att inom ett visst värdeområde, där de antar att marknaden är någorlunda lik för området. Så fastställer de "normalvillkor" för området. Att ex. en majoritet av tomterna är 600 - 900 kvm. Och sätter samma tomtvärde på alla dessa tomter. Sedan ser de mha statstik att om en tomt ex. är på 1300 kvm istället, så blir den värd ex. 200 000 mer.

Det jag gissar att de menar med avvikande byggrätt är att inom ett värdeområde har man en byggrätt i de flesta fall på ex. 120 - 160 kvm byggyta. Om då några tomter inom området har en byggrätt som ligger utanför detta normalspann, så bedömer man en påverkan på värdet.

Normalspannet sätts olika för olika värdeområden. I ett annat värdeområde så kanske normaltomten är 1000 - 1200 kvm, och sedan sätter de ett standard extravärde för 200 extra kvm i ett område, medan i andra områden sätts det för extra 300 kvm. osv.

Det behöver inte vara någon ändring av villkoren för din tomt, men en förfinad statistik som ligger bakom värderingen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.