2 152 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Tätskikt på golv som i princip aldrig kommer komma i kontakt med vatten
Jag har en liten fundering på hur jag ska lösa ett problem jag har. I tvättstugan har jag tänkt mig att bygga en liten "låda" på golvet under tvättmaskin och fördelningsskåpet där allt vatten kommer in i huset. Lådan skall vara tät så att vatten som eventuellt (förhoppningsvis aldrig) kommer från trasig tvättmaskin, trasigt pexrör eller kass koppling i fördelningsskåpet kan rinna ner i en golvbrunn.
Golvet i tvättstugan i övrigt består av ett massivt furugolv och under det är en typ av mullbänksgrund, dvs. en helt tät grund som endas ventileras/andas genom golvet. Därför vill jag bara ha tätskikt på en så liten del av golvet som möjligt, dvs. i "lådan".
Min tanke är att lägga en våtrumsskiva i botten av lådan, spackla upp ett lagom fall mot golvbrunnen och sedan få lådan tät på något enkelt, billigt och säkert sätt. Hur skulle ni lösa tätskiket i lådan? Finns det någon våtrumsfärg som är ok som tätskikt utan någon väv? Kan man köra våtrumsgrund + färg utan väv även om det rekommenderas väv i instruktionen? Förhoppningsvis kommer ju detta tätskikt aldrig komma i kontakt med vatten men den dagen olyckan är framme vill jag gärna veta att det är tätt...
Om jag postat i fel forum får moderator gärna flytta.
Golvet i tvättstugan i övrigt består av ett massivt furugolv och under det är en typ av mullbänksgrund, dvs. en helt tät grund som endas ventileras/andas genom golvet. Därför vill jag bara ha tätskikt på en så liten del av golvet som möjligt, dvs. i "lådan".
Min tanke är att lägga en våtrumsskiva i botten av lådan, spackla upp ett lagom fall mot golvbrunnen och sedan få lådan tät på något enkelt, billigt och säkert sätt. Hur skulle ni lösa tätskiket i lådan? Finns det någon våtrumsfärg som är ok som tätskikt utan någon väv? Kan man köra våtrumsgrund + färg utan väv även om det rekommenderas väv i instruktionen? Förhoppningsvis kommer ju detta tätskikt aldrig komma i kontakt med vatten men den dagen olyckan är framme vill jag gärna veta att det är tätt...
Om jag postat i fel forum får moderator gärna flytta.
Bygg lådan som du tänkt men använd inte våtrumsgrund som är tänkt att vara ett skydd på vägg mot stänk och ånga, inte tänkt för att vara golv.
Använd istället vanligt rollat tätskikt och se till att få på rejäl tjocklek.
Låt resterande delen av rummet vara utan tätskikt då.
Det är inte helt enligt alla regler och får du en skada kan du försöka hävda att lådan skall likställas med "rum i rummet", ditt försäkringsbolag kommer förstå termen (intern term).
Vill du känna dig lite tryggare kan du fundera på att installera en vattenfelsbrytare samtidigt
Använd istället vanligt rollat tätskikt och se till att få på rejäl tjocklek.
Låt resterande delen av rummet vara utan tätskikt då.
Det är inte helt enligt alla regler och får du en skada kan du försöka hävda att lådan skall likställas med "rum i rummet", ditt försäkringsbolag kommer förstå termen (intern term).
Vill du känna dig lite tryggare kan du fundera på att installera en vattenfelsbrytare samtidigt
Då är det en likadan låda som jag har. Jag har rollat tätskiktet, skulle jag göra det permanent skulle jag även lägga på klinkers eller någon annan yta då tätskiktet inte är så slitstarkt samt att tätskiktet är fult. Tvättmaskinen har skavt bort mitt tätskikt på grund av vibrationerna.
Klicka här för att svara