4 806 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Tätskick för en liten gästtoalett med wc o vask
Tjena! Tacksam för tips och råd!
Ska renovera en gammal gästtoalett. Byta ut befintlig klinker. Vilket tätskick använder man då till golv?!
Tätmebran? fiberremsor? Måste jag ha rörmanschett till avloppsröret till wc:stolen?!
Har inte hittat en tydlig beskrivning för gästoaletter på GVK eller BBV.
Ska alltså klinka golv och kakla väggarna 1.30 m upp. Sedan bara måla väggarna. Vad får man ha under tätskiktet? Jag har plank (hus från 1952) så kanske ngn tunn plywoodskiva före jag tätsiktar och klinkar?! Ska kolla vad där finns, på andra ställen i huset har det varit spånskivor på träplank och dagstidningar(!)
Mvh Nicke
Ska renovera en gammal gästtoalett. Byta ut befintlig klinker. Vilket tätskick använder man då till golv?!
Tätmebran? fiberremsor? Måste jag ha rörmanschett till avloppsröret till wc:stolen?!
Har inte hittat en tydlig beskrivning för gästoaletter på GVK eller BBV.
Ska alltså klinka golv och kakla väggarna 1.30 m upp. Sedan bara måla väggarna. Vad får man ha under tätskiktet? Jag har plank (hus från 1952) så kanske ngn tunn plywoodskiva före jag tätsiktar och klinkar?! Ska kolla vad där finns, på andra ställen i huset har det varit spånskivor på träplank och dagstidningar(!)
Mvh Nicke
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Regelverket är att du skall ha tätskikt på golvet, och upp en bit på väggen, 5 eller 10 cm (kommer inte ihåg), det framgår av BKR reglerna vill jag minnas.
Tätskiktet på golvet utförs då enligt samma regler som för badrum. Dvs. är det skivmaterial i golvet så gäller foliebaserat system. Du skall ha rörmanschetter i enlighet med monteringsanvisningarna för det system du väljer. Alla komponenter skall vara av godkänd kombination.
Dvs. väljer du tätskiktsfolie från ex. LIP, då skall du använda exakt det lim, ev. primer hörn remsor osv som LIP anger i sina monteringsanvisningar, Det skall vara samma artikenummer. Du får inte blanda olika fabrikat.
Underlaget skall också vara enl. reglerna. Dvs. rätt styvhet, ett dött material. Gips eller flytspackel.
Tätskiktet på golvet utförs då enligt samma regler som för badrum. Dvs. är det skivmaterial i golvet så gäller foliebaserat system. Du skall ha rörmanschetter i enlighet med monteringsanvisningarna för det system du väljer. Alla komponenter skall vara av godkänd kombination.
Dvs. väljer du tätskiktsfolie från ex. LIP, då skall du använda exakt det lim, ev. primer hörn remsor osv som LIP anger i sina monteringsanvisningar, Det skall vara samma artikenummer. Du får inte blanda olika fabrikat.
Underlaget skall också vara enl. reglerna. Dvs. rätt styvhet, ett dött material. Gips eller flytspackel.
Tror faktiskt att tätskikt med uppvik räddade vår nybyggda toalett för någon månad sedan. Rörmokaren (som i övrigt gjorde ett strålande jobb) hade inte fått i anslutningen till vattenlåset helt korrekt så det droppade 3-4 droppar i minuten. Märkte först att klinkersfogarna såg mörka ut och sedan att det var dyblött bakom golvlisten. Utan tätskikt är nog risken stor att vattnet smugit ned i bjälklaget istället och inte upptäckts. Mvh, Magnus
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renovera sliten bostadsrätt före försäljning eller inte.
Bostadsrätt -
Vilken handdriven pump för att fylla liten badtunna med sjövatten?
Fritidshus -
Utbyggnad av cirka 15km på en liten stuga för extra sovrum
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Önskar förslag på växter i liten slänt mot gata.
Trädgård allmänt -
Hur mycket el behöver jag för en liten bastu på 3.6KW?
El