Denna fråga har nog dykt upp förr, men i vilket fall tål den upprepas beroende på spelrum och karmmått osv..samt ev nya typer av täcklister .. Jag eftersträver bästa möjliga ljudisolering för listen eller 1-4 bästa

Sen bild:

Vitmålad dörrkarm med måttangivelser för tätning, fokus på en skarv med märkta mått 10 och 28 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag uppfattar inte frågan riktigt men rent generellt kan jag säga att bästa ljuddämpning får du med dubbla tätningslister. Det är viktigt att tätningslisterna tätar till 100% för där det kommer in luft kommer det också in ljud.
En EPDM-list dämpar ljudet bättre än silikon eftersom den har mer massa men en silikonlist är följsammare och ger en "lufttätare" tätning.
Så till en ytterdörr skulle jag rekommendera en silikonlist ytterst som vädertätning och sedan en EPDM-list på insidan. Till en innerdörr funkar det nog med dubbla EPDM-lister.
I båda fallen är det viktigaste att det blir tätt.

• Gilla
Kentaclinta78
  • Laddar…
L Lasselano skrev:
Jag uppfattar inte frågan riktigt men rent generellt kan jag säga att bästa ljuddämpning får du med dubbla tätningslister. Det är viktigt att tätningslisterna tätar till 100% för där det kommer in luft kommer det också in ljud.
En EPDM-list dämpar ljudet bättre än silikon eftersom den har mer massa men en silikonlist är följsammare och ger en "lufttätare" tätning.
Så till en ytterdörr skulle jag rekommendera en silikonlist ytterst som vädertätning och sedan en EPDM-list på insidan. Till en innerdörr funkar det nog med dubbla EPDM-lister.
I båda fallen är det viktigaste att det blir tätt.
Tack för svaret .. Frågan är vilken typ av list och vilken dimension (finns alla möjliga storlekar bred höjd) som passar till karmen och som tätar ? Så man kan stänka dörren utan problem. Ja det är en innerdörr.. Dörren ser ut så här .. 40 mm tjock tot Mvh K

Ritning av en innerdörr med markering av 30 mm förskjutning för anslagande tätningslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kentaclinta78 skrev:
Tack för svaret .. Frågan är vilken typ av list och vilken dimension (finns alla möjliga storlekar bred höjd) som passar till karmen och som tätar ? Så man kan stänka dörren utan problem. Ja det är en innerdörr.. Dörren ser ut så här .. 40 mm tjock tot Mvh K

[bild]
Ok, för att hitta rätt list behöver du mäta dig till hur stor glipa som listerna ska täta. D v s blir det 2 eller kanske 6 mm glipa mellan dörrblad och karm när dörren är stängd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.