Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Denna fråga har nog dykt upp förr, men i vilket fall tål den upprepas beroende på spelrum och karmmått osv..samt ev nya typer av täcklister .. Jag eftersträver bästa möjliga ljudisolering för listen eller 1-4 bästa
Sen bild:
Sen bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Jag uppfattar inte frågan riktigt men rent generellt kan jag säga att bästa ljuddämpning får du med dubbla tätningslister. Det är viktigt att tätningslisterna tätar till 100% för där det kommer in luft kommer det också in ljud.
En EPDM-list dämpar ljudet bättre än silikon eftersom den har mer massa men en silikonlist är följsammare och ger en "lufttätare" tätning.
Så till en ytterdörr skulle jag rekommendera en silikonlist ytterst som vädertätning och sedan en EPDM-list på insidan. Till en innerdörr funkar det nog med dubbla EPDM-lister.
I båda fallen är det viktigaste att det blir tätt.
En EPDM-list dämpar ljudet bättre än silikon eftersom den har mer massa men en silikonlist är följsammare och ger en "lufttätare" tätning.
Så till en ytterdörr skulle jag rekommendera en silikonlist ytterst som vädertätning och sedan en EPDM-list på insidan. Till en innerdörr funkar det nog med dubbla EPDM-lister.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Tack för svaret .. Frågan är vilken typ av list och vilken dimension (finns alla möjliga storlekar bred höjd) som passar till karmen och som tätar ? Så man kan stänka dörren utan problem. Ja det är en innerdörr.. Dörren ser ut så här .. 40 mm tjock tot Mvh KL Lasselano skrev:Jag uppfattar inte frågan riktigt men rent generellt kan jag säga att bästa ljuddämpning får du med dubbla tätningslister. Det är viktigt att tätningslisterna tätar till 100% för där det kommer in luft kommer det också in ljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, för att hitta rätt list behöver du mäta dig till hur stor glipa som listerna ska täta. D v s blir det 2 eller kanske 6 mm glipa mellan dörrblad och karm när dörren är stängd?K Kentaclinta78 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
dölja skarv mellan dörrkarm och tapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Dörrkarm av metall
Fönster & Dörrar -
Tätningslist för både glas och lucka
Ved, Pellets, Flis -
Flagnad färg golvlister (och snickerier dörrkarm) (ommålade höst 2023)
Färg, Måla & Tapetsera -
Dörrkarm med tätningslist i självdrags hus?
Fönster & Dörrar