Håller på och byter mitt valmade tak. Har nu stött på problem när gaveln möter skorstenen. Läkten på gamla taket var jättetunn så nu hamnar pannorna för högt jämfört med plåten. Osäker på hur jag ska göra nu. Inte läge att byta hela plåten nu eftersom jag inte gjort klart alla sidor och jag kommer inte hinna allt i år. Så jag behöver nåt som blir tätt över vintern åtminstone.
Presenning?
Plast?
Popnita nåt bleck över plåten?
Edit: Jag köpte en grennockpanna (valmklocka?) men den kommer ju också för högt. Så problemet med att få dit tätning över kvarstår ju.
Presenning?
Plast?
Popnita nåt bleck över plåten?
Edit: Jag köpte en grennockpanna (valmklocka?) men den kommer ju också för högt. Så problemet med att få dit tätning över kvarstår ju.
Redigerat:
Om undertaket är tätt och i ordning klarar det där sig över vintern, boka redan nu en plåtslagare som kommer i maj eller början av juni och fixar plåtslageriet när du lagt färdigt pannorna.
Det ser ut som om översta raden på dom svarta pannorna 'tandar' varför har du lagd dem så?
Det ser ut som om översta raden på dom svarta pannorna 'tandar' varför har du lagd dem så?
Till vänster är inget gjort med undertaket, det är minst 40 år gammalt. Så kommer det in väta under plåten så kommer det rinna in på vinden.F fribygg skrev:
Tandar? Jag har kapat för valmarna.
Är undertaket så kasst måste du ju se till att byta hela NU, normalt klarar ju undertaket en vinter med någon sprucken panna och när det saknas nock kan det ju inte vara fråga om några stora vattenmängderLindgrenski skrev:
Nedkanten på översta svarta pannraden ser ut att tanda (är ojämn)
Jag började med taket förra året, kommer ta flera år innan jag är klar. Går långsamt som amatör med valmat tak, takkupa, vinkelrännor och ställning på en sida i taget...
För att klara vintern hade jag nog jobbat med papp och asfaltsklister. Om plåten ändå ska bytas så gör det ju inget om det kladdas en del. Antingen klistra på plåten och dra ut papp ett stycke över pannorna eller få till en regel att fästa pappen i som du kan få in under plåten. Har du en ytpapp så är väl det bra men underlagspappen du använt till resten av taket fungerar säkert också. Man kanske vill lägga dubbel med lite klister emellan om man vill att det ligger still i vind.Lindgrenski skrev:
Jag förmodar att gamla ströläkten var halv tjocklek medan bärläkten var ungefär samma som nu?
Kanske skulle du kunna ta loss och kapa och klyva ströläkten och ha en tunnare översta halvmeter.
Låter inte kul, men är kanske en lösning.
Kanske skulle du kunna ta loss och kapa och klyva ströläkten och ha en tunnare översta halvmeter.
Låter inte kul, men är kanske en lösning.
Klicka här för att svara