Hej!

Har fått solceller installerade av firma. Slingan går i flexrör som dragits genom ett uppborrat hål genom takduk o spont. Initialt saknades tätning men när jag påtalade det så kom installatörerna tillbaks och åtgärdade. De hade med sig 'gucka' enligt nedanstående bild och menade att det var vad säljaren på Ahlsell pekat på.

Jag blev lite tveksam när jag läste på det finstilta bakpå tuben: "för utomhusbruk". Nu ligger det ju tegelpannor ovan tätningen men det kan väl knappast betalas som inomhusmiljö?

Närbild på en hand som håller en tub med Sika tätningmassa avsedd för utomhusbruk, använt för att tätta solcellers genomföring i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har koll på om denna tätningsmassa är ok för att täta genomföringar i takduk under på ett tegeltak?

S
A aekeberg skrev:
Hej!

Har fått solceller installerade av firma. Slingan går i flexrör som dragits genom ett uppborrat hål genom takduk o spont. Initialt saknades tätning men när jag påtalade det så kom installatörerna tillbaks och åtgärdade. De hade med sig 'gucka' enligt nedanstående bild och menade att det var vad säljaren på Ahlsell pekat på.

Jag blev lite tveksam när jag läste på det finstilta bakpå tuben: "för utomhusbruk". Nu ligger det ju tegelpannor ovan tätningen men det kan väl knappast betalas som inomhusmiljö?

[bild]

Någon som har koll på om denna tätningsmassa är ok för att täta genomföringar i takduk under på ett tegeltak?
Nej. Det där får de göra ordentligt. Betala inte hela fakturan förrän de åtgärdat.

S sinuslinus skrev:
Nej. Det där får de göra ordentligt. Betala inte hela fakturan förrän de åtgärdat.
Vad är det man bör använda? :thinking:

Typ Essve takfog skulle jag rekommendera. Finns från både Casco, Bostic, Sika, Mataki, Icopal mfl.

• Gilla
aekeberg
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Typ Essve takfog skulle jag rekommendera. Finns från både Casco, Bostic, Sika, Mataki, Icopal mfl.
Tackar! Måste detta bort först eller är det bara att kleta på det andra över?

A aekeberg skrev:
Tackar! Måste detta bort först eller är det bara att kleta på det andra över?
Jag skulle nog försöka peta bort det som går enkelt av latexfogen.

De övervägde inte att sätta någon form av genomföring? Vi brukar sätta en mögelstopp och drar in skyddsslangen genom den.

• Gilla
aekeberg
  • Laddar…
S
R Robert-san01 skrev:

De övervägde inte att sätta någon form av genomföring? Vi brukar sätta en mögelstopp och drar in skyddsslangen genom den.
Det känns ju mycket mer seriöst.

• Gilla
aekeberg
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:

Tja, killarna som gjorde installationen var relativt nya och firman hade som jag upplevde det (för) många jobb parallellt så det var nog inget som de funderade på. Ska ge dem det inspelet/tipset när de är på återbesök.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.