Hej!

Testar att ställa frågan här, då jag inte riktigt har hittat rätt tillvägagångsätt ännu.

Gjorde ifjol en tillbyggnad på huset som ansluter 90grader mot befintliga huset.
Men har tyvärr märkt att jag inte fick underlagstaket riktigt tätt längst med ena vinkelrännan, så måste nu göra om underarbetet. Jag har hittat massvis med information och bilder på hur underarbetet ser ut om man har råspont med tjärpapp, men knappt nån information om man har underlagstak.

Men vad är rätt lösning?
Jag har Bison Underlagstak/duk som hänger på takstolarna.

Jag har försökt läsa massvis med monteringsanvisningar, och blir inte riktigt klok på någon av dem.

Vissa föreslår överlappning, Vissa föreslår uppvikta kanter, och andra föreslår dubbla ränndalar..

Någon som har en bra och enkel lösning på hur man skall göra underarbetet med underlagsduk i vinkelrännan/ränndalen? Kanske rent av en bild?

Bifogar en 3d-bild så att ni förstår hur det ser ut.
3D-bild på en tillbyggnad i vinkel mot ett befintligt hus, avsedd för diskussion om underlagstak.
Mvh

Rickard.
Det finns inte en enda rätt lösning utan flera olika som fungerar. Generellt brukar dom väl förespråka att man bygger en vinkelrännan av plywood som man sedan monterar duken uppepå ungefär som vanlig papp. Hur seriöst(stabilt) byggd vinkelrännan är får kanske bestämma om det behövs ett underbeslag för att stabilisera eller inte.

Icopal brukar ha rätt bra montageanvisnigar men följer du bara någon av dom som finns så ska det fungera om yttertaket också är rätt.

Tack så mycket för ett bra och utförligt svar!

Och tusen tack för tipset om icopal monteringsanvisningar.
Deras monteringsanvisning för MONARFOL gav en väldigt bra bild och förklaring på hur man skall göra, så jag tänkte följa den!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.