3 483 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Täta tak - stoppa takläckage med olika metoder
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Undersöker du ditt tak regelbundet kan du upptäcka skador i god tid och minska risken för dyra kostnader. Har en skada uppstått kanske det då går att laga bara själva skadan, istället för att du behöver byta ut en större del eller i värsta fall hela taket. Här går vi igenom olika sätt att täta tak som börjat läcka.
Du kan läsa artikeln här: Täta tak - stoppa takläckage med olika metoder
Du kan läsa artikeln här: Täta tak - stoppa takläckage med olika metoder
Dett säkraste är att använda byggmaterial som kan hantera fukt. Så har då jag löst att det läker in lite vid skorsten i bland. Så det läckaget är inte nå problem. Men bygger vi så då kommer många hantverkare bli arbetslös 😉 inte bra.
Hur menar du? Diffusionsöppen konstruktion bara helt enkelt? Klarar väl ändå inte vattenläckage?Bjor skrev:
Oftast lika bra men betydligt enklare är att använda asfalttejp (även kallat Butyltejp, Bitumentejp). Lagar snabbt och effektivt mindre läckage på taket, håller "hur länge som helst". Absolut det bästa om det är en akut lagning, därefter kan du i lugn och ro tänka över hur du ska gå vidare med läckaget, detta utan någon tidspress
En rulle asfalttejp ska ingå i varje villaägares "akutväska", plötsligt händer det ...
Oftast längre om konstruktionen under är korrekt utförd från början. En betongpannan härdar (blir hårdare) ända tills den är 100 år gammal ... tänk på det alla ni som kasserar betongpannor efter 20 år ...
Däremot så är det viktigt att ha koll på vindskivorna, dom lär garanterat behöva bytas på 100 år 😉
👍Mats-S skrev:
Flikar in att pannan då måste hållas ren från påväxt och ibland återförseglas på lämpligt vis. För att nå sina 100år.
Det är ofta när beläggningen ger upp som det går fort utför. Betong utan skydd med öppna porer blir som en svamp.
Kanske görs betongpannor på annat sätt idag än på ex 70 80.
Mina pannor är från 1982, Zanda betongpannor. När jag la på solcellspaneler 2023 gjorde jag en total rengöring av alla pannor från påväxt mm.P.Öberg skrev:
Kollade då även okulärt varenda panna efter sprickor och defekter. 1 panna hade ett trasigt nederhörn (påverkade inte tätheten), 1 panna hade en defekt som högst troligt varit med från tillverkningen 1982. Övriga pannor 100.00% funktionsdugliga. Undertaket var 100% funktionellt och oskadat.
Men jag kan garantera att hade jag tagit dit en takfirma så hade dom dömt ut taket och lämnat offert på totalt byte. Solcellsfirman sa att man generellt rekommenderar takbyte om taket är mer än 30 år ... men som han sa: "Du verkar ha koll på ditt tak" så diskussionen ang. takbyte dog där 😎
Härligt! Kul med solel. Solcellsinstallatören bör väl hålla sig till solceller inte ytskikt på tak men det är väl klart. Alla ser en chans till merförsäljning.Mats-S skrev:
Mina pannor är från 1982, Zanda betongpannor. När jag la på solcellspaneler 2023 gjorde jag en total rengöring av alla pannor från påväxt mm.
Kollade då även okulärt varenda panna efter sprickor och defekter. 1 panna hade ett trasigt nederhörn (påverkade inte tätheten), 1 panna hade en defekt som högst troligt varit med från tillverkningen 1982. Övriga pannor 100.00% funktionsdugliga. Undertaket var 100% funktionellt och oskadat.
Men jag kan garantera att hade jag tagit dit en takfirma så hade dom dömt ut taket och lämnat offert på totalt byte. Solcellsfirman sa att man generellt rekommenderar takbyte om taket är mer än 30 år ... men som han sa: "Du verkar ha koll på ditt tak" så diskussionen ang. takbyte dog där 😎
Klicka här för att svara