Håller på att fixa en vattenskada runt tröskeln på ett litet gästhus farsan byggde för 20 år sedan. Vi har fräst in en plåt i tröskeln för att förhindra att det händer igen men jag funderar på om det kanske kommer in från sidorna. Det blir ju många små öppningar mellan fjällpanelen och fodret. Kan jag klämma in nån sorts list ovanpå drevisoleringen?

Reparation av vattenskada vid tröskel på gästhus med inlagd plåt och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörr på gästhus med fräst in plåt i tröskeln och röd fjällpanelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har googlat lite och det verkar som om den bör tätas med fogmassa.

Utifrån bilderna så såg inte panelen eller drevningen nämnvärt ankommen ut (av fukt). Inte ens den nedersta brädan så det är inte så sannolikt att sidorna är ngt problem som behöver åtgärdas.

Har det saknats tröskelbleck så är det nog orsaken.

Hade själv en dörr utan tröskelbleck. Dessutom var det ett litet kvisturslag i nederkanten av tröskeln. Det resulterade i att golvspånet innanför dörren mjuknade. Dörren satt i sydväst så min teori är att vinden som oftast kommer från sydväst här helt enkelt tryckt in vatten under tröskeln och framförallt genom kvisturslaget.

Dörrar fungerar ju på samma sätt som fönster. De ger en hög koncentration av vatten under, och om inte plåtanslutningarna i hörnen är perfekta så ger det fuktskador med tiden. (Liksom om plåt el motsvarande saknas.) Tänk alla gamla timmerhus. Det absolut vanligaste stället för rötskador är i hörnen under fönster, tillsammans med syllstocken då).

Ah! Det har du helt rätt i. Har nu köpt bottningslist som jag tänkte trycka in men skippa fogmassa för att slippa kladda. Är det en dålig idé? Har även köpt bleck att sätta över dörren. Kanske onödigt arbete?

Nu har du ju redan köpt en bottningslist, men om det inte är ngt fel på drevningen så hade jag nog låtit den vara.
Ett överbleck, när det nu är inhandlat, är kanske värt att sätta dit.

Lite beror det på hur utsatt dörren är för slagregn.

På vår sydvästsida behöver det fuktsäkras till 100%, medans det på nordostsidan i stort sett inte behövs någonting. Skulle inte ens behöva målas, om det inte vore för att det ser tråkigt ut.
Likaså ovankant på dörrar och fönster. Där behövs inget skydd heller utom på gavelsidorna. I övrigt skyddar takutsprången fullt tillräckligt. Jag har studerat våra fönster och kan konstatera att oavsett vilket busväder det är så blir det bara regnstänk i nederkant, eller upp mot mitten, på fönsterna, utom de på gavelsidorna, där blir hela fönstren överspolade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.