2 543 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Täta rörgenomdragning i källarvåning/utsidan
En bekant ska hjälpa sin mor att täta ett rör som sitter minst 1m under mark, och kommer in i källaren. Betongen/putsen har börjat släppa lite kring röret. Jag är ingen röris men tycker att han kan krafsa bort det lösa, för att sedan putsa upp med nytt bruk - men hur kan ska täta röret vet jag ej. Jag vet fibertekniker som använda brandtätningsmassa vid liknande genom dragningar - men kanske all typ av silicon funkar?
Jag antar att man kan behandla röret redan innan man drar på murbruket. Tips?
Om röret läcker så är det nog snarare klokt att byta det. En lagning kommer att vara svår att få fast då röret antagligen är helt slut.Dracula skrev:
En bekant ska hjälpa sin mor att täta ett rör som sitter minst 1m under mark, och kommer in i källaren. Betongen/putsen har börjat släppa lite kring röret. Jag är ingen röris men tycker att han kan krafsa bort det lösa, för att sedan putsa upp med nytt bruk - men hur kan ska täta röret vet jag ej. Jag vet fibertekniker som använda brandtätningsmassa vid liknande genom dragningar - men kanske all typ av silicon funkar?
Om man ändå tänker laga röret så finns det två metoder som jag känner till, ingen lämnar några garantier.
1. Svetsa röret.
2. Laga från insidan med reliner eller liknande.
tack, men det är inte röret som läcker. Eftersom röret ligger under mark så drar det med sig fukt in genom väggen.Cheesen skrev:
Om röret läcker så är det nog snarare klokt att byta det. En lagning kommer att vara svår att få fast då röret antagligen är helt slut.
Om man ändå tänker laga röret så finns det två metoder som jag känner till, ingen lämnar några garantier.
1. Svetsa röret.
2. Laga från insidan med reliner eller liknande.
Du får nog berätta vad det är för typ av rörgenomdragning. Du skriver att du vill "täta röret" samtidigt som du skriver "det är inte röret som läcker". Det beror ju lite på om det är mellan rör och vägg du ska täta (typ vattenrör eller själva håligheten i röret (typ el/fiber).
Som du kanske kan lista ut så vet jag inte mer än det jag skrev. Du fattar vad jag menar, det läcker in vatten från marken via rörgenomföringen.J Jonte Karlsson skrev:
Klicka här för att svara