Hej,
Jag har ett stort växthus på tomten, eller ja det är väl tänkt att vara det men var inte färdigbyggt när jag köpte huset förra året.
Hur gör jag för att täta taket? Det ser ut så här uppe vid nock och på sidorna vid överhänget (se bif bilder)
Jag förstår att jag behöver tätlister men det är så stora glapp så jag behöver väl bygga på nåt för att få det lättare att täta sen?
Jag har ett stort växthus på tomten, eller ja det är väl tänkt att vara det men var inte färdigbyggt när jag köpte huset förra året.
Hur gör jag för att täta taket? Det ser ut så här uppe vid nock och på sidorna vid överhänget (se bif bilder)
Jag förstår att jag behöver tätlister men det är så stora glapp så jag behöver väl bygga på nåt för att få det lättare att täta sen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nockplåt som sagt högst uppe och på sidorna kan du sätta upp en fasadpanel 22x120 eller 22x145 ex och såga ut för reglarna.
Kul med växthus! Tänk till med ventilation då det kan bli redigt varmt, ex öppningsbar lucka någonstans
Kul med växthus! Tänk till med ventilation då det kan bli redigt varmt, ex öppningsbar lucka någonstans
Okej, kan jag lägga plåt på plasttak alltså?
Behöver jag sätta nån tätlist också?
Tack för tipsen, det blir till att såga till många små bitar för att sätta mellan takreglarna då!
Det måste vara tätt överallt för tanken är att det ska bli hönshus istället för växthus. Vill att det ska bli torrt och varmt till vintern. En del av fönstren går att öppna så det blir lite ventilerat så.
Tack för tipsen, det blir till att såga till många små bitar för att sätta mellan takreglarna då!
Det måste vara tätt överallt för tanken är att det ska bli hönshus istället för växthus. Vill att det ska bli torrt och varmt till vintern. En del av fönstren går att öppna så det blir lite ventilerat så.
Ah, då är det en annan sak. Trodde det skulle ha samma funktion. Det finns nock till plasttak också , men olika plasttak har olika profil, så kan bli svårt att hitta något som passar dittRusta Hus skrev:
Okej, kan jag lägga plåt på plasttak alltså?
Ex GOP plasttak, men bara till Esslon och inte det billigare Skylon:
https://www.k-rauta.se/produkt/nock-gop-esslon-opalvit-1135mm/7392814208011
En mer exotisk idé är att kapa plattaket precis i kant med översta regeln, sätta på en ex 45x120 på sidan av regeln så att ca 75mm sticker upp över över plasttaket och sedan lägga nockplåt (eller göra egen med brädor) på den uppstickande biten. Om du inte vill kapa (eller nockplåten inte når) kan man ju peta in en till regel så att den livar med plastkanten som är nu.
Angående gavlarna menar jag att du bara behöver jacka ur för reglarna, inte kapa till småsnuttar utan köra hel längd
Åh det lät avancerat det där med din exotiska idé, för en singeltjej som inte har snickrat förr, i alla fall inte höjd.J Jotsat skrev:Ah, då är det en annan sak. Trodde det skulle ha samma funktion. Det finns nock till plasttak också , men olika plasttak har olika profil, så kan bli svårt att hitta något som passar ditt
Ex GOP plasttak, men bara till Esslon och inte det billigare Skylon:
[länk]
En mer exotisk idé är att kapa plattaket precis i kant med översta regeln, sätta på en ex 45x120 på sidan av regeln så att ca 75mm sticker upp över över plasttaket och sedan lägga nockplåt (eller göra egen med brädor) på den uppstickande biten. Om du inte vill kapa (eller nockplåten inte når) kan man ju peta in en till regel så att den livar med plastkanten som är nu.
Angående gavlarna menar jag att du bara behöver jacka ur för reglarna, inte kapa till småsnuttar utan köra hel längd
Jag ska kolla efter nock till plasttak då, det borde jag tänkt på själv!
Förstår nu vad du menar med brädan på gavlarna, det låter ju bättre. Gäller att mäta noga bara.
Tusen tack för tipsen!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Täta kanalplasttak mot lockpanel
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur täta mellan kanalplasttak och fasad?
Tak & Vind -
Täta kanalplasttak
Tak & Vind -
Dilemma: täta övergång mellan plåttak och plasttak altan.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Täta mellan plåttak och kanalplast? Överlappa plasttaket från plåten.
Altan & Uteplats