Jag skulle på något sätt täta skarvarna mellan utegipsskivorna för att få det helt vindtätt. Vad använder man? Finns det någon speciell tejp eller...

Räcker det inte med att de sitter skruvade mot reglarna? ???

Ja, enligt alla konstens regler skall det tätas med skarvtejp eller byggtejp. Den jag sett är gul och går att köpa på bygghandeln. Det viktiga är att den är vattenavvisande men ej diffusionstät (precis som gipsen).

Jag har fuskat med Gaffatejp när den gula inte riktigt räckte.

Jag pratade med Danogips om detta när jag insåg att jag glömt bort att montera de plastskenor som finns för att hantera skarvar som ej görs på regel. Vi enades om att den praktiska skillnaden är mycket liten. Plastbitarna behövs för att uppnå prestandan i den "typtestade" (?) konstruktionen men för den vanliga människan har detta liten betydelse. Jag har således högaktningsfullt struntat i detta.

Bob_the_builder
H-profiler använder man som Mathias skriver när man t ex monterar stående skivor på liggande regelverk. De är inte främst avsedda som vindtätning utan är till för att styva upp skivkanterna så att de inte går sönder när man håller på med väggen. Jag har för övrigt en bunt över om någon är i behov av dylika...

Det är inte nödvändigt att tejpa skarvar som ligger över en regel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.