Emellan källaren och syllen till farstun finns syllpapp dock också en liten luftspalt (springa). Hur borde spalten bäst tätas? Något annat man borde tänka på?
Hej, vet inte om jag kan hjälpa dig, har lite samma funderingar och problem. Har du fått något bra svar på annat håll? I mitt fall har jag marksten och syllstock som borde vara mindre problematiskt eftersom sten inte suger fukt till skillnad från betong/leca-block. De råd jag fått hittills handlar om fogskum. Hade själv en fundering om lindrev men pratade med en timmerman som inte trodde det var en bra ide, i så fall mellan syllpappen och trä, inte mellan betong/sten och trä. Fogskummet kvar men jag är lite anti fogskum generellt, så intresserad av om någon har ett bättre förslag.
@RaskBjörn Vad var problemet med lindrev? Och är inställningen till fogskum av miljöskäl? Tänker mig att bästa vore att täta mellan syllpapp och träet. Fundera på att skjuta in träkyl.
Det var nog egentligen i sig inga problem att använda lindrev, när jag tänker efter så var det nog mer för att det kanske var lite för stora hål att täta med enbart lindrev, och att man inte bör ha det mellan trä och betong/murbruk utan kapilärbrytande material däremellan.MatthewCampbell skrev:
Undviker fogskum av miljö och hälsoskäl men även för att jag inte är så säker på hur det är konstruktionsmässigt i alla förhållanden eller på lång sikt.
Det där med träkil är kanske inte så dumt, kanske träkil och lindrev mellan sylstock och syllpapp beroende på storlek på glipa, tack.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur tätar jag ingången till källaren
Fönster & Dörrar -
Hur täta horisontell glipa mellan plankor på vägg
Fasad -
Hur tätar jag mellan fönsterkarm och husfasad?
Fönster & Dörrar -
Täta mellan pvc och betong i spolbrunn
Vatten & Avlopp -
Täta mellan runt golvlister för att minska drag från källaren?
Ventilation