Hejsan
Ett 60talshus jag blivit inblandad i har en betongveranda i form av en "kassun" (sluten betonglåda) som är del av den murade källarväggen.
Betonggolvet är belagt med ett trädäck. Efter hand har en tidigare ägare byggt ett rum på halva denna kassun.
Det har varit lukt-och-fukt i detta rum (men stumt o bra golv!), och ett luftningshål har därför bilats upp i kassunen.
Majoritet av ägarna anser "fixat!" medan jag (via ombud) anser att "vi vet inte hur fasaden tätar mot slagregn in på verandan. Med aningens baklut kommer det att rinna in vatten under rummet igen!". Svaret är "äsch det regnar inte från det hållet".
Har sett att många hyreshusbalkonger ju har en klack i bakkant, och att det kan vara vindskyddspapp klistrad mot denna klack.
Och jag har också jobbat i ett industriområdeshus (typen 2 garageportar+kontorsdel) där vatten på kontorsdelens balkong rann in under fasaden (balkong+kontor i en platta), in under mattorna, och skvalade ner i trappan inne...
Så det finns olika lösningar.
I vanliga fall täcker ju fasaden murens överkant, men här går ju inte det.
Så hur gör man? Klistrar man takpapp, en remsa med 5 cm på betongen, 1 dm upp på vad-man-har för regel eller tröskel e dyl?
Samma problem råder väl med entrétrapp med platta.
Och hur gör man med minerallull som man lägger på detta betonggolv under rummets spånskivegolv? Ska det vara nån sorts kapillärspärr?
Tacksam för debatt och svar.