Byggahus.se
Tänker mig tex en 5 års garanti enligt ABT06 som ursprungligen utställts av entreprenören till byggherren. //Mvh

Då det är ett avtal mellan entreprenör och byggherre, är huvudregeln väl att det bara är byggherren som kan åberopa garantin.
Vi köpte ett ett år gammalt hus. Det var då inga problem att överföra garantin vid köpet, men det är upp till entreprenören.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Intressant. Väldigt viktigt då att detta regleras vid en fastighetesaffär. En köpare riskerar ju då att stå helt utan garantier för ett nybyggt hus :(

Sant, men det är generellt så när man köper något i andra hand, dvs garantin gäller endast första köparen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är nog ovanligt att en entreprenör medger att en garanti överlåtes. Det är ju endast till nackdel för hen.

Hemmakatten
Oavsett ursprungliga garantin så har man ju som köpare alltid rätt att klaga på dolda fel gentemot säljaren i tio år.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Det är nog ovanligt att en entreprenör medger att en garanti överlåtes. Det är ju endast till nackdel för hen.
Det kan nog skilja sig åt. Den ursprungliga garantin gäller ju även efter ägarbyte, så om entreprenören inte vill överföra den får garantiärenden gå via byggherren. Så entreprenören kommer ju inte undan, det blir bara lite krångligare.
Jag kan tänk mig att en del mindre entreprenörer inte medger överföring. I vårt fall var det ett större byggföretag, och det var inga problem.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag tror (har hört) att det är relativt vanligt att byggföretag accepterar att garanti övertas av en köpare. Men det är inget självklart/automatiskt. Utan det bör finnas avtalat mellan byggaren och byggherren redan innan huste byggs.

Det är ju en intressant infallsvinkel, att garantin skulle gälla gentemot byggherren även efter han har sålt huset. Så att köparen skulle kunna be sin säljare att anmäla ett garantifel. Det är nog inte uppenbart.

En granne till oss var i samma situation, hade köpt huset 1 år gammalt. De hade dock inte gjort någon överenskommelse med säljare/entreprenör om garantiöverföring vid köpet. Det löste sig ändå, när det blev dags för tvåårsbesiktning uppdagades det. Byggföretaget utförde garantiåtgärderna och meddelade att garantin överförts. Men då handlade det alltså om ett större företag och ett område med många likadana hus.
Nu kan man kanske inte jämföra ett hus och en dammsugare direkt, men om du köper min nästan nya dammsugare och den går sönder finns det inget som hindrar att jag reklamerar den åt dig om försäljaren endast vill prata med den som står på kvittot.

Men visst är det konstigt. Köper jag en bil gäller ju garantin automatiskt även om jag säljer den vidare. Självklart tycker man väl att detta är. I byggbranchen gäller bara garantin för en viss part..?

Ulltand Ulltand skrev:
Men visst är det konstigt. Köper jag en bil gäller ju garantin automatiskt även om jag säljer den vidare. Självklart tycker man väl att detta är. I byggbranchen gäller bara garantin för en viss part..?
Om garantin går vidare till nästa ägare är alltid upp till utfärdaren, garanti är ett frivilligt åtagande som går att avtal hur som helst.

J jonko skrev:
Om garantin går vidare till nästa ägare är alltid upp till utfärdaren, garanti är ett frivilligt åtagande som går att avtal hur som helst.
I see. Tror dock inte att alla uppfattar det så då det desutom ser annorluduna ut i det flesta andra brancher. Rimligen borde garanati gälla utfört arbete och inget annat.

Redigerat:
Ett hus som idag köpts 1 år gammalt kan alltså vara värdelöst (extremfall) ett år senare pga av grava garantifel som inte gäller pga ägaryte?

Hemmakatten
Du kan alltid stämma säljaren och du kan åberopa dolda fel i 10 år gentemot säljaren som i sin tur kan kräva byggaren.

Ulltand Ulltand skrev:
Ett hus som idag köpts 1 år gammalt kan alltså vara värdelöst (extremfall) ett år senare pga av grava garantifel som inte gäller pga ägaryte?
Tja, det är därför det är kutym att besiktiga ett hus innan man köper det. Men visst finns det problem, dolda fel är svåra att åberopa och gäller endast dolda, En garant gäller för arbetet och material. Tex pajar en värmepump så är det nog svårt att få det som dolt fel men relativt enkelt att få ut på garantin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.