5 895 läst · 17 svar
6k läst
17 svar
Tar jag som köpare av en fastighet över garantirättigheter utställda till byggherren?
Sida 1 av 2
Tänker mig tex en 5 års garanti enligt ABT06 som ursprungligen utställts av entreprenören till byggherren. //Mvh
Då det är ett avtal mellan entreprenör och byggherre, är huvudregeln väl att det bara är byggherren som kan åberopa garantin.
Vi köpte ett ett år gammalt hus. Det var då inga problem att överföra garantin vid köpet, men det är upp till entreprenören.
Vi köpte ett ett år gammalt hus. Det var då inga problem att överföra garantin vid köpet, men det är upp till entreprenören.
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Sant, men det är generellt så när man köper något i andra hand, dvs garantin gäller endast första köparen.
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Det är nog ovanligt att en entreprenör medger att en garanti överlåtes. Det är ju endast till nackdel för hen.
Det kan nog skilja sig åt. Den ursprungliga garantin gäller ju även efter ägarbyte, så om entreprenören inte vill överföra den får garantiärenden gå via byggherren. Så entreprenören kommer ju inte undan, det blir bara lite krångligare.Villa vista skrev:
Jag kan tänk mig att en del mindre entreprenörer inte medger överföring. I vårt fall var det ett större byggföretag, och det var inga problem.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jag tror (har hört) att det är relativt vanligt att byggföretag accepterar att garanti övertas av en köpare. Men det är inget självklart/automatiskt. Utan det bör finnas avtalat mellan byggaren och byggherren redan innan huste byggs.
Det är ju en intressant infallsvinkel, att garantin skulle gälla gentemot byggherren även efter han har sålt huset. Så att köparen skulle kunna be sin säljare att anmäla ett garantifel. Det är nog inte uppenbart.
Det är ju en intressant infallsvinkel, att garantin skulle gälla gentemot byggherren även efter han har sålt huset. Så att köparen skulle kunna be sin säljare att anmäla ett garantifel. Det är nog inte uppenbart.
En granne till oss var i samma situation, hade köpt huset 1 år gammalt. De hade dock inte gjort någon överenskommelse med säljare/entreprenör om garantiöverföring vid köpet. Det löste sig ändå, när det blev dags för tvåårsbesiktning uppdagades det. Byggföretaget utförde garantiåtgärderna och meddelade att garantin överförts. Men då handlade det alltså om ett större företag och ett område med många likadana hus.
Nu kan man kanske inte jämföra ett hus och en dammsugare direkt, men om du köper min nästan nya dammsugare och den går sönder finns det inget som hindrar att jag reklamerar den åt dig om försäljaren endast vill prata med den som står på kvittot.
Nu kan man kanske inte jämföra ett hus och en dammsugare direkt, men om du köper min nästan nya dammsugare och den går sönder finns det inget som hindrar att jag reklamerar den åt dig om försäljaren endast vill prata med den som står på kvittot.
Om garantin går vidare till nästa ägare är alltid upp till utfärdaren, garanti är ett frivilligt åtagande som går att avtal hur som helst.Ulltand skrev:
I see. Tror dock inte att alla uppfattar det så då det desutom ser annorluduna ut i det flesta andra brancher. Rimligen borde garanati gälla utfört arbete och inget annat.J jonko skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Tja, det är därför det är kutym att besiktiga ett hus innan man köper det. Men visst finns det problem, dolda fel är svåra att åberopa och gäller endast dolda, En garant gäller för arbetet och material. Tex pajar en värmepump så är det nog svårt att få det som dolt fel men relativt enkelt att få ut på garantin.Ulltand skrev: