Byggahus.se

Tar golvärme bort mikrobakteriell lukt?

1. J
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

Jaberg

Medlem
    Jag ska installera vattenburen golvvärme i ett 50-talshus som står på betongplatta. I hall på nedervåning finns tydlig "källarlukt". Vad jag förstår finns det två tekniker att installera golvvärme; antingen gjuta in rör eller lägga frigolitblock med fördragna spår. Om jag har förstått det rätt så är det endast den senare tekniken som innebär att man lägger en fuktspärr mot befintlig betongplatta. Är det någon som har erfarenhet av detta, och vet om chansen är större med den ena eller andra tekniken för att få bort lukten?

2. S
    Medlem · Skåne · 265 inlägg

Skier12345

Medlem
    När du lägger isolerad golvvärme ovanpå befintlig fuktig betongplatta kommer dina problem att öka, plattan blir kallare och fuktigare. Lägger du oisolerad golvvärme kommer du att värma upp plattan vilket drar energi och du flyttar fuktproblemet till omgivande rum. Föreslår uppbilning av golvet, makadam, fuktspärr, isolering golvvärme, nytt betonglager.

3. J
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

Jaberg

Medlem
    Tack för svar. Jag glömde nämna att golvvärmen kommer att läggas i hela undervåningen. Blir ditt svar detsamma då?

4. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem
    Varför fuktspärr? Den hindrar effektivt fukten att röra sig upp och ned i plattan. Med bra dränering och isolering samt värme i betongen är fukten på behörigt avstånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.