Byggahus.se

Tar gärna lite input på hur jag kan sänka uppvärmningskostnaden

4k läst  40 svar

1. O
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Ska antagligen bjuda på ett hus nu till veckan (Örebro). En träkåk byggd 1924 men renoverad och utbyggd under flera omgångar. 152 m² fördelat på två plan, ingen källare. Stor inglasad utedel som jag inte vet om den är inräknad, beskrivs som "vinterträdgård", men är likväl uppvärmd. Även en pool. Huset är primärt uppvärmt med vattenburna radiatorer som ser ut att va från 70-80 talet.

Idag sitter det en elpanna Nibe EVC 240 samt en Mitsubishi värmepump-luft/luft.

Siffrorna ur energideklarationen är följande under en 12 mån period (med två boende, vi är en familj på 4 personer):

• El (vattenburen) - 24260 kWh
    • Värmepump-luft/luft (el) - 4000 kWh
    • Tappvarmvatten (el) - 3580 kWh
    • Energi för uppvärmning, tappvarmvatten, komfortkyla och fastighetsel - 31840 kWh
    • Hushållsel - 5073 kWh
    • Byggnadens energianvändning (Normalårskorrigerat värde) - 35322 kWh/år
    • Byggnadens primärenergianvändning : 56515 kWh/år

Energiprestanda (primärenergital): 316 kWh/m² ,år

Allt detta sammantaget känns DYRT, min första tanke är att det blir till att investera i en bergvärme direkt. Enligt en kalkylator på Nibe's hemsida skulle jag spara ca ~45.000 kr/år. Då är det ju lätt hemräknat på 4-5 år.

Så, finns det någon anledning att INTE göra det? Vad skulle alternativet vara? Jag tänker optimerad körning av bef. elpanna, lite "smarta" prylar, tilläggsisolera vinden, expansionskärl samt kanske en till Värmepump-luft/luft? Mycket av det kan man ju göra även med bergvärme.

All input är välkommen!

2. I
    Medlem · Nivå 7
    Jag hade absolut investerat i bergvärme trots relativt ny elpanna.
    Andra åtgärder skulle kunna vara att tilläggsisolera vinden, kolla drevningen kring fönster och dörrar samt byta tätningslister. Jag är ju lite allergisk mot att sätta in en massa luft/luft värmepumpar då jag tycker att de är fula att ha på både in- och utsidan.

• Laddar…
  3. H
    Medlem · Nivå 11
    Hej

Vart tog poolen vägen? Hur värms denna? Dessa siffror känns uträknade, väldigt få har mätning på Vv, och luftvärmepump, en kompis sålde ett hus i våras med 60kbm pool, detta hus med 130kvm plus dubbelgarage byggt mitten -80, förbrukade 55’ kWh, men dessa var borttrollade i energideklarationen, pool och Spabad, de hade beräknat vad endast huset förbrukade.

Mem bergvärme är bra, men även kolla över huset med vind och fönster, eller bo ett år och kolla av läget..

• Laddar…
  4. N
    Renoverare Nivå 3
    Av nyfikenhet var hitta du denna kalkylator hos nibe?

Edit: hittade själv

Redigerat 12 aug 08:30
    • Laddar…
  5. O
    Medlem Nivå 1
    Tack för input, det är alltid värdefullt. Poolen är ju snarare en bubbelkopp, så den värms med el rakt av. Sedan fick jag veta idag att det är el-golvvärme i uterummet.

6. Y
    Medlem Nivå 5
    En separat poolvärmepump kan ju vara ett sätt att dra ner förbrukningen på den punkten, om den värms med direktel idag. Kan tänka mig att det kan dra iväg rejält om man vill ha 28 grader i poolen och det är en kall sommar...

Jag tror inte det finns, men det borde vara en smart ide att ha ett AC-system i huset som är sammankopplat med poolvärmen om man har sådan, så man får nytta av bägge sidorna exempelvis.
    Är det en fin sommar vill man ju oftast ha varmt i poolen och kallt i huset samtidigt :cool:

7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Skippa att krångla till det.

Installera bergvärme eller luft-vatten värmepump om du har långt till berg och stäng av allt som går på direktverkande el.

Sen går du och ser över status på klimatskal och ventilation. Det finns ofta värmeläckor lite här och var som man kan åtgärda.
    Efter att du har koll på hur det är isolerat, var det läcker etc. Så börjar man att t.ex. täta de läckande fönstren mm och sedan kan man se om det är rimligt med tillägsisolering.

Behåll luft-luft värmepumpen som kyla och eventuell stödvärme

• Laddar…
  8. P
    Medlem Nivå 17
    Vi köpte vårt hus byggt 1929 och tillbyggt 1965. Ca 150 kvm plus 85 i källaren som är uppvärmd till ca 21 grader vintertid. Då vi flyttade in fanns en gammal CTC elpanna och förbrukningen låg på 34000 kwh totalt för 2 barns familjen vi köpte av . Satte omgående in en 9 kw IVT bergvärmepump och borrade 200 m samt bytte ut ett antal radiatorer. Nu 13 år senare är vi nere på dryga 17 000 kwh med 2 tonårsbarn hemma. Har även bytt några fönster. Tillägsisolerat vinden samt delar av fasaden vid panelbyte. Går säkert få ner förbrukningen ytterligare men tror inte det lönar sig om panelen ändå inte behöver bytas.

Den dag det är dags för ny värmepump kan vi nog välja en med mindre effekt.

9. Pontusand
    Medlem Nivå 1
    Bergvärme låter ju som en bra matchning, tänk på frikyla om huset blir varmt på sommaren.

Sen såg jag inget om någon kamin eller annan eldstad? Det kan ju bättra på situationen om det är aktuellt att elda lite. Tips då är att sprida den värmen via airmove.se så får du även bättre luft i huset. Har själv en sådan och det har sänkt våra kostnader och ökat komforten.

10. L
    Husägare · Nivå 5
    Installera en kakelugn :love:

• Laddar…
  11. H
    Medlem · Nivå 11
    Elda ger inget/lite om du inte är pensionär och eldar hela dagarna eller har Acctank, dyra kWh och mycket jobb, samt ska ved förvaras, hämtas, huggas, bäras, bergvärme och tilläggsisolering alla ggr.

• Laddar…
  12. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Tappvatten el 3580? Låter vansinnigt högt. Två personer kan väl inte duscha bort så mycket?
    Du får råd i tråden men bortsett från bergvärmen kan det vara bra att testbo en säsong och stänga av så mycket onödigt som möjligt. Det ser ut som om det inte bara är "husets fel" utan kanske mer de boendes slöseri med hög förbrukning.

• Laddar…
  13. M
    Medlem Nivå 1
    Hur kan du sparar 45k kr?
    Som jag ser det så är det främst de 24260 kWh som går i det vattenburna systemet som du kan göra besparingar på. Du kommer behöva vvb även med värmepump, dock så blir kostnaden lägre då du kan få förvärmt vatten till vvb.

14. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Med en bergvärmepump behövs ingen extern VVB men ändå. Det rör sig om runt 15-20' kWh i möjlig besparing

15. Ingridmaria1234
    Medlem Nivå 1

Kontakta din kommunala energi- och klimatrådgivning för tips! :) Experter på området!

• Laddar…