3D modellen som ska ligga till grund för bygginstruktionerna börjar bli klar. Ni som va med på CADkursen, typ @Pysslarn och @Daniel_N klarar er väl utan 2D-ritningar, så till er drar jag bara över 3D modellen så ordnar ni resten på egen hand.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
4 390 läst · 43 svar
4k läst
43 svar
Tappsågnings- o boxjointjig take#2
-
-
28 jan 16:11 #32
Kommer du att sälja någon ritning? Är intresserad av ritningar eller 3D-modell!
- Laddar…
-
28 jan 16:18 #33
- Laddar…
-
Verktygstokig · Halland · 6 171 inlägg 28 jan 16:30
Frustrator
Verktygstokig- Halland
- Medlem jul 2012
- 6 171 inlägg
- 6 594 gillningar
- 2 648 bilder och filmer
-
29 jan 18:18 #36
Sådär, video del 3b, boxjoints på udda millimetertal. Skulle nog våga påstå att det här e världens bästa boxjointjig. Inga kugghjul o växelbyten o glappiga gängstänger med udda stigning att hålla reda på, extremt kort ställtid o den kör fram boxjoints på alla millimetertal med möjlighet att fintrimma passformen i steg om 0.05mm. Nu ska bara resten av världen förstå hur bra den är.
- Laddar…
-
5 jun 14:11 #37
Fortsättningskursen.
11.5mm boxjoints med 10.75 på fingrarna längst ut för att få det symmetriskt. 240mm brett ämne vilket är precis max av vad jiggen klarar.
8 färgpluppar krävs för att kunna köra på halvmillimetrar, faktiskt inte mycket svårare än 2 eller 4 men man ska nog ha tränat lite med färre pluppar innan man kör med 8
Till detta kalaset inhandlades en 4mm notklinga. Ganska behändigt att den är lika bred som stigningen på kulskruven o det blir lätt att hålla reda på mellanlägena (där man bara breddar spåret) när ett varv på hjulet motsvarar sågklingans bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inRedigerat 5 jun 14:49- Laddar…
-
21 jun 20:16 #38
I vanliga fall brukar jag göra fingrarna aningen utstickande o sen hyvla ner dom kant i kant med resten av boxen. Nu hade jag lite vändande fiberriktningar så det va ingen rolig övning när man kom ner i längsträet.
Har ju testat ändträ på spiralkuttern förut o det har funkat hyfsat.
Så, upp på rikten med lådan, 0.3 hyveldjup, planka i bakkant för att hindra urslag på utgångssidan. Gick galant o betydligt mindre jobb än min vanliga metod.
(Vet att detta inte direkt har med boxjointjiggen att göra men det e min tråd o det handlar ju fortfarande om boxjoints..)
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inRedigerat 21 jun 20:31- Laddar…
-
12 jul 11:15 #39
Lådan e färdig...eller rättare sagt så färdig jag kan bli med den, kunden bygger resten själv. Får han ihop prylarna som tänkt så ska slutresultatet bli i stil med det här, fast förhoppningsvis lite snyggare snickrat då
Egentligen inga konstigheter mer än att det va trixigt att hitta en passande fingerbredd som lirade både uppe och nere och inte slutade med nån märklig skarv i vinklade ytan, vilket många andra såna här lådor har. Som jag skrev i tidigare inlägg så slutade med 11.5mm fingrar med 10.75 på dom yttersta. De tunna bakpanelerna är kantlistade och sen fanerade.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
2 aug 14:33 #40
Fastspänning Grobian-edition.
Finns ju vissa, typ @Daniel_N som gillar att spänna saker mer än nödvändigt. Denna variant på tvingspår är för dom. Tycker själv att microjigs dovetailclamps funkar förträffligt men 4st sådana är ganska många pengar o har man redan festooltvingar är detta en stabil o billig lösning. Inte lika billig som direktinfrästa spår för festooltvingar men lite mer grobian-proof.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
Självbyggare · Gävle · 5 100 inlägg 2 aug 15:21
richardtenggren
Självbyggare- Gävle
- Medlem feb 2010
- 5 100 inlägg
- 5 916 gillningar
- 948 bilder och filmer
2 aug 15:21 #41Snyggt som vanligt, även om helbilden var lite jobbig för ögat!
-
2 aug 18:14 #42
För tre år sedan fastnade jag med ett halvt dussin MicroJig-tvingar i säkerhetskontrollen på flyget.
Paret bakom mig viskade då
- is that for torturing?
- no honey it's for woodworking.
Då visste jag inte hur nöjd jag skulle vara idag av att ha dem- Laddar…
-
-