Byggahus.se

Tappar trycket i expansionskärlet vid tappning av varmvatten (plattvärmevxl i pannan)

  1. S
    Medlem Nivå 1
    Problemet är enligt ovanstående rubrik.

    Pannan är en Diom 20hundra med plattvärmeväxlare i. Alltså ingen varmvattenberedare.

    Jag kör den enbart på elpatroner och använder den enbart för varmvatten i dagsläget, då jag kör luftvärmepump som värmekälla i huset, så radiatorkretsen i pannan är mest som en backup.

    Jag har bytt ut allt nu till nya saker, cirk.pumpen till varmvattenkretsen, alla kopplingar, rör, plattvärmeväxlaren, expansionskärlet.....allt är draget och inget läck finns. Dessutom är stigrör och returrör vid shunten borta och shunten är pluggad för tillfället, då jag skall bygga om huset till vattenbuen golvvärme istället för radiatorer.

    Så länge jag inte rör varmvattnet så är trycket konstant i pannan. men så fort jag duschar eller gör något så ser man hur nålen på tryckmätaren sjunker ner till noll...och ibland kan det bubbla till i pannan med precis som en luftbubbla kommer in.
    Det låter precis som det skulle bli baksug nånstans så det suger in luft..men VAR...och HUR??

    Enda stället som systemen (tappvarmvatten och radiatorvatten) möts är ju inne i plattvärmeväxlaren..och den är spritt ny, jag monterade den igår. Men problemen kvarstår precis som innan.

    Expansionskärlet är helt och mottryck finns med.

    Enda stället luft KAN komma in i vattenbadet i pannan är ju via skvallerröret till exp.kärlet och vidare in i pannan om det skulle bli baksug eller undertryck. men HUR skulle det kunna bli så?? Det är ju två av varandra oberoende kretsar som aldrig kommer i kontakt med varandra.

    Detta problem har jag haft i många år..men det kvittar vad jag gör eller byter så kvarstår problemet.

    De gråa håren börjar sakteliga komma nu....
     
  2. H
    Moderator · Nivå 25
    Om vi bortser från möjligheten att du kan ha ngn. grov felkoppling, typ förväxlat primär och sekundärsida på växlaren. Så låter det som ett problem med expansionskärlet. Om det är trasigt, eller har för lågt tryck i sig. Så kommer trycket att sjunka för minsta lilla temperatursänkning på radiatorkretsen. Det blir då tom. undertryck så att luft kan sugas in genom diverse otätheter. Rörskarvar är vattentäta, inte gastäta.

    Nu hade du ju kollat förtrycket i kärlet, hur gjorde du det?
     
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Men titta på inkopplingen,

    På en arbetsplats där jag jobbade för många år sedan hade vi urdålig värme, de kombinerade värme och kylaggregaten som satt i taket kopplade till ventilationen i varje rum fungerade dåligt. Huset var ca. 5 år gammatl.

    Vid en kontroll upptäcktes det att montörerna hade förväxlat kyl o värmerör. Så returen från värmen gick till kylkretsen och tvärtom.
     
    Redigerat 23 apr 2015 09:25
  4. S
    Medlem Nivå 1
    Jag kollade förtrycket med vanlig kalibrerad däcktrycksmätare på den nippel i botten på kärlet som man kan pumpa upp trycket på.
    Jag jobbar på en stor bilfirma och lånade med en kalibrerad mätare från verkstaden.

    Finns det något minimitryck som förtrycket skall vara...eller vad är rek. tryck? Jag hade 0.5 bar.

    Alla rör är dragna till rätt in och utgångar.
    Dels så står det på pannan vid varje in och utgång vad de är, sedan har jag ju bara bytt ut delarna och kopplat på samma vis som det var gjort från början. Jag har inte "byggt om" något..
    Det stämmer även överrens med bilder i manualen till pannan.
     
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo men var kärlet inkopplat/fyllt när du mätte tryck?
     
  6. S
    Medlem Nivå 1
    Mätte med trycklöst kärl och öppen säkerhetsventil. Dock med vatten i blåsan.

    Vilket förtryck rekommenderas?

    Eller förresten..vi gör så här. Jag chansar inte utan köper ett nytt 25L kärl igen..ifall det är nåt fel på nåt i det. Drygt 500:- på Rinkaby är inget att bråka om. (vattenvolym i pannan är 190L + lite golvvärmeslingor i ett 70m2 hus). Det borde täcka upp 10% av totala volymen som rekommenderas.

    Vilken turordning kör jag sen? Först pumpa upp förtryck i nya kärlet utan vatten i det innan jag kopplar på det, eller montera på det på pannan och fylla upp systemet med vatten och sedan pumpa förtryck?

    Vilket tryck ska jag ha i förtryck?
     
    Redigerat 23 apr 2015 13:32