Byggahus.se
Gråmålat rum med vit dörrkarm och delvis synlig vit dörr, väntar på tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rulle med vit QuickUp-tapet med blå och gula blommönster på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Vi är i tapetserartagen här, men det har dykt upp lite frågor...
Vi ska tapetsera med en vit tapet med mönster (se bild).
Underlaget är grått och i princip nymålat (se bild).
Frågor:
Behöver vi grundmåla väggen vit innan tapetsering?
Räcker det att tvätta med målartvätt eller behöver vi gå över hela väggen med slippapper innan vi tapetserar?
Tacksam för svar!

Ska tapeten sättas kant i kant så bör ni måla vitt först annars kommer skarvarna synas.

• Gilla
Anneliamatör
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ska tapeten sättas kant i kant så bör ni måla vitt först annars kommer skarvarna synas.
Beror på hur skicklig man är och om man gör det själv eller tar in Veteranpoolen. :seenoevil:

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Beror på hur skicklig man är och om man gör det själv eller tar in Veteranpoolen. :seenoevil:
Nåja, det beror även på om tapeten håller vad den lovar och inte krymper.

Gammelnörden
Om man tydligt ser "rollermönster", så att väggen inte är slät, skulle jag tunnspackla och sedan putsa slätt. Om den grå färgen sedan lyser lite igenom spacklet skulle jag penselmåla där fogarna förmodas hamna med färg bruten samma kulör som bottenfärgen på tapeten. Om den grå färgen lyser igenom mycket skulle jag grundmåla med roller som inte gör grovt "rollermönster".
När tapeten sedan sättes upp borstas bubblor ut med mjuka c:n och inte hårt ut mot sidorna eller uppåt och neråt för att inte råka töja tapeten ifall den inte är så formstabil som det utlovas. :)

• Gilla
Anneliamatör
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.