Byggahus.se

Tapetsering och målning - Hur gör jag?

1. H
    Medlem · 2 inlägg

HingstMike

Medlem
    Hej!

(Jag har noll erfarenhet)

Har precis börjat rustat om min lägenhet, jag slet ner de vävnade tapeterna för att sätta upp nya tapeter samt måla de resterande väggarna. Dock när jag slet ner allt så uppstod problem, det är massor av löst material som lossnar när man drar med kniv eller dyligt, jag provade slipa med slipmaskin men händer ej värst mycket, samt bladet suger åt sig det väldigt lätt och får byta blad ofta. Någon som har tips på hur jag på lättaste och bästa sätt kan få bort detta så jag kan börja måla och tapetsera?

Jag har också en spricka i väggen och det går som en buckla utåt, så vill gärna få in den lite, dock så verkar materialet vara av nå slags gips, som sand när man petar på det, det går lätt sönder. Knackar man på väggen så låter det ihåligt medan man knackar 1 meter ifrån så äre mera "hårt".. Måste ha fallit samman innuti(?)

Bifogar bilder så att det är lättare att se.

Tack så mycket! :)

2. tttomten
    Husägare · 2 305 inlägg

tttomten

Husägare
    I detta läget när väven redan är borta, hade varit utmärkt att ha kvar, så behöver du spackla. Helst bredspackla men det är lite trickigt så prova att lägga på tunt och stryka av jämns det funkar troligen också. Får du inte till det så måla med valfri tak/väggfärg för att binda väggen innan spackling.
    Ang sprickan så bryter du bort löst och spacklar, troligen blir hålet så stort så det lönar sig att blanda spackel med väggmaterial för bättre fyllning.

3. H
    Medlem · 2 inlägg

HingstMike

Medlem

Tack så jättemycket för svar! Ska testas!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.