Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Tapetsera tretex

1. G
    Medlem · 32 inlägg

GreggaGreta

Medlem
    Nu börjar saker röra lite på sig i vår boning och har kommit så långt att tretexen ska tapetseras! Obs. Vi ”billigrenoverar” köket för der kommer slitas ut helt om några år så det är lite av Quick-fix vi är ute efter!
    Hur gör vi enklast med tapet på tretex? Ska den slipas och spacklas? Har slipat lite på den med sandpapper och den blir ju rätt jämn och fin. Vilken tapet rekommenderas så vi behöver lägga så lite jobb som möjligt? Tjock/non-woven?
    Hade tänkt mätta väggarna med färg också innan tapetsering.

2. B
    Husägare · Västmanland · 329 inlägg

basseman

Husägare
    skruva 13 mm gips på spackla och slipa

3. Huvudbrytaren
    Medlem · Södermanlands län0 · 880 inlägg

Huvudbrytaren

Medlem
    Lägg på 6mm renoveringsgips, spackla skarvarna, sätt upp tapet.

4. G
    Medlem · 32 inlägg

GreggaGreta

Medlem
    Nä. Vill behålla tretexen. Blir så jävla massa meck med fönster osv annars..

5. Biggie
    Renoverare · Sverige · 770 inlägg

Biggie

Renoverare
    Jag rekommenderar också gips, det är värt det!
    Kasta sen den där illa luktande tretexen åt helvete :D

6. G
    Medlem · 32 inlägg

GreggaGreta

Medlem
    Haha! Får tre svar som alla säger gips inom loppet av fem minuter så kanske en får ge sig då..
    det känns som att det blir en massa mer jobb? Måste ju typ, bygga ut fönstrena och skit då?
    Observera att vi är totala nybörjare på detta med renovering!

7. A
    Medlem · Värmland · 330 inlägg

andhak2802

Medlem
    Gips är inte speciellt dyrt, vi tog bort all tretex och satte dit gips. Då slipper du problem med fönster osv. Men det är ett h-vete att ta bort tretex, massa småbitar överallt.

8. B
    Husägare · Västmanland · 329 inlägg

basseman

Husägare
    Fördelen med bar tretex är att den absorberar ljud bättre än gips men bar tretex är svår att få snygg

9. Sammy_j
    Renoverare · Skåne · 541 inlägg

Sammy_j

Renoverare
    Jag har tretex i hela huset, största misstaget är att vi inte gipsa och tog bort all tretex när vi gjorde vid ovanvåningen. Luktar trist

10. G
    Medlem · 32 inlägg

GreggaGreta

Medlem
    Ja, jag misstänkte det. Men låt säga att man vill försöka få den så snygg det går? Är det en vettig plan att slipa, måla och sen tapetsera?

11. Bästa svaret

A
    Medlem · Stockholms län · 9 995 inlägg

Avemo

Medlem
    Det finns renoveringstapet som delvis kan ersätta spackel. Just eftersom du skriver att allt skall rivas om två år och du är ute efter quick fix så föreslår jag renoveringstapet på treetexen. Det blir inte lika bra som gips, men enklare och snabbare.

• Laddar…
  12. G
    Medlem · 32 inlägg

GreggaGreta

Medlem
    Tack!
    Och planen med att slipa/måla och sen dra på den tapeten..? Bra eller anus?

13. Biggie
    Renoverare · Sverige · 770 inlägg

Biggie

Renoverare
    Även jag rev all tretex! Sen blev det osb+gips i köket för att enkelt ha något att skruva upp köket på!

Ni kommer inte ångra er, nu vet jag jag inte hur stort köket är men det borde inte kosta mycket mer än en tusenlapp!

Har ni dock planer på att riva väggarna om 2år så kanske det inte är värt det ännu? Då hade Avemo en bra ide, men tids nog kommer tretex dofterna igenom den nya färgen också ska du se :)

14. varmkorv
    Medlem · Stockholm · 238 inlägg

varmkorv

Medlem
    Hur tjock är tretexen? Hos oss är tretexen c.a. 13 mm. Min tanke är att riva ner tretexen och sedan sätta 13mm gips. Just för att inte behövs sala runt fönster och dörrar. Men man bör plocka ner alla foder och socklar, vilket är ganska mycket jobb. Men om man vill ha bra finish på väggarna kanske det inte tar så mycket mer tid att riva och sätta gips.

Om ni skall göra en mer omfattande renovering längre fram bör inte detta vara ogjort.

15. A
    Medlem · Stockholms län · 9 995 inlägg

Avemo

Medlem
    Spackla större ojämnheter, slipa och måla. Du kan måla med tapetklister som du låter torka innan du limmar upp tapeten. Det är billigare än färg. Och det är spacklingsjobbet som avgör hur bra det bli. Överarbeta inte. Då blir det inte längre enklare än att gipsa.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.