Det går utmärkt att tapetsera över gammal tapet men precis alla ojämnheter kommer att synar så du måste vara noga med spacklingen ändå.
Ett tips som jag har fått av en målare är att blanda tapetlim och vatten 50-50 och måla väggarna med det först. Då kommer dels ytan på tapeten bli mättad med tapetlim så att den inte suger för mycket när du sätter upp den nya tapeten vilket kan ge blåsor och dålig vidhäftning. Dessutom så syns det tydligt om den gamla tapeten har dålig vidhäftning någonstans så då kan du ta bort de fläckarna och spackla dem istället.
Ett tips som jag har fått av en målare är att blanda tapetlim och vatten 50-50 och måla väggarna med det först. Då kommer dels ytan på tapeten bli mättad med tapetlim så att den inte suger för mycket när du sätter upp den nya tapeten vilket kan ge blåsor och dålig vidhäftning. Dessutom så syns det tydligt om den gamla tapeten har dålig vidhäftning någonstans så då kan du ta bort de fläckarna och spackla dem istället.
Medlem
· Västernorrland
· 10 774 inlägg
Sen finns det ju dock olika tapeter också, en del väldigt tunna och en del dyrare lite tjockare. Så väljer man rätt tapet så kan mycket väl småfel bli mindre synliga.
Kanon tack för tipset!Janus82 skrev:Det går utmärkt att tapetsera över gammal tapet men precis alla ojämnheter kommer att synar så du måste vara noga med spacklingen ändå.
Liknande trådar
-
Tapetsera över kakel
Färg, Måla & Tapetsera -
Identifiering av material inför renovering av tapetserad betongvägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Tvättstugerenovering, måla, tapetsera billigt. Går det?
Badrum -
Tapetsera över strukturtapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Tapetsera flackt 150° innerhörn, överlappa eller köra hel våd?
Färg, Måla & Tapetsera