Tapetborttagning i ett annat rum gick supersmidigt (och snabbt). Nu tar det orimligt mycket tid. Allt som ni ser på bild tog 5 timmar igår (kl. 19 - 24). Vad gör jag fel?

Processen är ganska enkel.
Tapetborttagare (tapetångare) i ena handen och tapetskrapa i den andra. Ånga och skrapa.

• Halvt borttagen tapet med ångare och skrapverktyg synliga, gammal tapet kvar på väggen, spill på golvet under arbetet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med borttagen tapet, fläckvis kvarvarande mönster, tapetrester och verktyg som tapetångare och hink på golvet.
    Skapa konto
  • Tapetskrapa med långt skaft och svart handtag, används för att ta bort tapeter.
    Skapa konto
  • Tapetborttagare med ångfunktion och skrapa, används vid borttagning av tapeter för snabbare och enklare process.
    Skapa konto
L Lukas C skrev:
Tapetborttagning i ett annat rum gick supersmidigt (och snabbt). Nu tar det orimligt mycket tid. Allt som ni ser på bild tog 5 timmar igår (kl. 19 - 24). Vad gör jag fel?
Grundfelet är nog att ta bort tapeterna. Vad vill du uppnå med det?
L Lukas C skrev:
Processen är ganska enkel.
Tapetborttagare (tapetångare) i ena handen och tapetskrapa i den andra. Ånga och skrapa.
Enkel. Men är den nödvändig?

• Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
1. Ta bort tapeter
2. Spackla
3. Måla

Hur hade du gjort? 🙂

L Lukas C skrev:
1. Ta bort tapeter
2. Spackla
3. Måla

Hur hade du gjort? 🙂
  1. Ev slipa och/eller skära bort gamla tapetskarvar. Om det känns nödvändigt. Men helst skippat detta steget helt.
  2. Spackla. Efter att man spacklat är det slätt oavsett hur det ser ut innan spackling. Det är därför jag ser det som ett helt onödigt steg att ta bort gamla tapeter.
  3. Måla

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
När jag tog bort tapeter stötte jag på 7 eller 8 lager tapet och någonstans i mitten av de lagren en gammal bredpackling. Så att ta bort tapeter kan vara en bra idé. Hade jag bara spärrmålat, spacklat och målat finns det en klar risk att något hade lossnat.

Testa att ånga en gång lite längre, flytta dig till nästa yta och sedan kom tillbaka över samma yta igen och se om det släpper.
Annars ånga längre och se om det hjälper.
Ett knep som jag inte testat är att fukta tapeten över natten och sedan ånga.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
Som jag tipsade om din andra tråd, spraya såpavatten först och låt verka några minuter då tränger det in djupare snabbare.
Dessutom förväter du hela ytan och behöver inte ånga lika länge.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Brukar börja måla direkt med någon överbliven färg. Då ser man vart tapeten får bubblor som inte drar ihop sig, sen skär jag bort bubblor och skarvar innan jag spacklar/slipar.

Helt säker på att detta är fel för en van målare. Men upplever det som enklare för mig som amatör.

O O skrev:

Enkel. Men är den nödvändig?
Slutresultatet blir 10 gånger bättre? Allt beror väl på vart man vill lägga ribban?

Förutsatt att underlaget är bra.
Jag gjorde själv detta helvetes-slit när jag bytte lägenhet för nått år sen.
Tog nån vecka totalt (långa dagar) att bara riva bort tapet, var 7-9 lager. Blev 28st välfyllda stora sopsäckar med bara tapet att köra till returen.
Sen gick det åt ungefär lika lång tid att bredspackla, slipa och måla alla väggar, gick åt 2 stora och en liten hink med spackel....
Så ungefär 2 veckor med 14-15timmars dagar totalt..... Men absolut värt det, går inte ens att jämföra utseendet och känslan mot vad man får av målad gammal tapet. Huset är över 60år, men man får känslan av nyproduktion.

Ja, är det så mycket är det nog värt det. Men ett par lager som sitter bra är oftast ingen fara

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.