Byggahus.se
Hej allihopa!
Vi bygger ett badrum och har gjort det halvkaklat med tätskiktsfolie som tätskikt. Vi skulle vilja tapetsera den halvan (så klart utanför duschen) som inte är kaklad.
Är det någon som har gjort det som har en idé hur man kan gå tillväga? Såhär när man tänker till i efterhand skulle vi kanske ha valt ett rollbart tätskikt på den delen, men det verkar mest vara om man vill måla så det är ändå inte riktigt relevant för oss.

Vi tänkte sätta en renoveringstapet med våtrumslim på tätskiktsfolien för att jämna ut alla skarvar, och därefter sätta upp tapeten som sen får klarlack över sig för att tåla lite fukt.
Låter det som en helt galen tanke? Skadar man tätskiktsfolien om man använder våtrumslim på den?

Ni bör kolla med tillverkaren av folien hur man gör. Det bästa vore om ni inte satt folie ovan kaklet och tapetserat direkt på gipset...

• Gilla
virenoverarvilla
  • Laddar…
Rätt tillvägagångssätt hade varit att dra ut tätskiktsfolien 10cm utanför där kakeln skall sluta.
Sen spacklar målaren ut den kanten som bildas med våtrumsspackel och behandlar hela ytan enligt måleribranschens regler för våtrum...

SEN kunde ni sätta vad ni ville utanpå det för då har man ett ordentligt och godkänt skikt i grunden.

Att klä folien med annat än fix från samma tillverkare och kakel är chansartat då det inte är beprövat och man vet hur det reagerar ihopa.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med dig, vi borde ha gjort så så klart om det skulle vara helt grönt ur försäkringssynpunkt. Men min tanke är att tätskiktet håller tätt och vad jag än sätter utanpå (så klart ingenting som fräter upp det eller liknande) bör inte påverka tätheten.

Försäkringsmässigt spelar inte så stor roll för oss, utan det jag egentligen bara är intresserad av är om det går att tapetsera på tätskiktsfolie, eller om det inte kommer fastna?

Men om våtrumsspackel fastnar, kanske även våtrumslim fastnar :)

• Gilla
Smörbytten
  • Laddar…
Ja, som sagt är det ju inte beprövat så jag tror ingen kan säga om det kommer fungera eller inte tyvärr.

Jag står inför precis samma val som er fast jag skall limma "pärlspont" istället för kakel sen lägga tapet ovanför. Vore kul och veta om någon gjort det...

Smörbytten Alindquist skrev:
Jag står inför precis samma val som er fast jag skall limma "pärlspont" istället för kakel sen lägga tapet ovanför. Vore kul och veta om någon gjort det...
Spännande! Vi ska testa här i dagarna att göra som vi tänkt så får vi se vad resultatet blir helt enkelt!
Vi har helkaklat upp till tak där duschen är, så vi drar en silikonfog utmed kanten där så kan vattnet inte smita in bakom tapeten.
Jag återkommer med resultat :)

V virenoverarvilla skrev:
Spännande! Vi ska testa här i dagarna att göra som vi tänkt så får vi se vad resultatet blir helt enkelt!
Vi har helkaklat upp till tak där duschen är, så vi drar en silikonfog utmed kanten där så kan vattnet inte smita in bakom tapeten.
Jag återkommer med resultat :)
Tänk i så fall bara på att i princip ingenting fäster mot silikon så vill ni göra om sen så blir det svårt.

• Gilla
Smörbytten
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tänk i så fall bara på att i princip ingenting fäster mot silikon så vill ni göra om sen så blir det svårt.
Det har vi koll på.
Men det blir bara en tunn silikonfog utmed kaklets kant, så inte vattnet smiter förbi och in under tapeten - den kommer gå att ta bort om vi måste göra om ;)

Återkom med vilka limmer och produkter ni använder!

Ok... men fukten kryper ju även bakom kaklet så det kan komma in den vägen så ni tänker på det.
I så fall får ni nog släppa tapeten typ 2mm från kakeln så silikonet når in till folien och tätar mot den.
Lägger sig silikonet mot kakel och tapet så kan det komma att krypa bakom.

Ok... men fukten kryper ju även bakom kaklet så det kan komma in den vägen så ni tänker på det.
I så fall får ni nog släppa tapeten typ 2mm från kakeln så silikonet når in till folien och tätar mot den.
Lägger sig silikonet mot kakel och tapet så kan det komma att krypa bakom.
Det är precis så vi har tänkt!

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Uppdatering:
Vi har satt upp renoveringstapeten på tätskiktsfolien och den har nu torkat ett dygn. Sitter fast och jämnade ut alla skarvar väldigt bra.

* Tätskiktet är byggmax egna system med tätskiktsfolie och självhäftande remsor.
* Renoveringstapet duro easy cover och byggmax våtrumslim

Vi lämnade en glipa på knappt 1 cm mot kaklet och drog en silikonsträng där och vi var noga med att få in den mot vägg så det blir tätt. Vi ska också dit med en list där, så för oss var det inte så noga att det blev perfekt.

Nu återstår tapetsering med riktiga tapeten som är en Non-vowen från Borås tapeter. Jag återkommer med resultat och lite bilder senare i veckan!

• Gilla
Smörbytten och 1 till
  • Laddar…
Toppen... men det där med 1cm och list känns i mina ögon "så där"... :thinking:
Hade ju nog hellre siktat på typ 3mm och bara silikonsträngen... ;)
Jag är ju väldigt allergisk mot lister då jag tyvärr upplever att de används i rent för stor utsträckning för att typ dölja misstag. :oops:

Men det ska bli spännande att se slutresultatet. :D(y)

Toppen... men det där med 1cm och list känns i mina ögon "så där"... :thinking:
Hade ju nog hellre siktat på typ 3mm och bara silikonsträngen... ;)
Jag är ju väldigt allergisk mot lister då jag tyvärr upplever att de används i rent för stor utsträckning för att typ dölja misstag. :oops:

Men det ska bli spännande att se slutresultatet. :D(y)
Ja, fast i vårat fall är det också i ett dekorativt syfte. Det är i sekelskiftesstil så lister passar finfint där.
Hade det varit mer modernt så hade jag inte gillat det heller, alternativt att en kakellist hade passat där. Men det är tur man tycker olika :)

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.