Byggahus.se

Tapet på gästtoalett

1. S
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Jag håller på att renovera vår gästtoalett och har nu rivit bort det gamla. Eftersom detta är en gästtoalett så tänkte vi tapetesera väggarna utom vid handfatet där vi kommer att sätta kakel. På golvet kommer vi att ha klinkers och golvvärme. Nu till mina två frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
    • Vilken typ av spackel skall jag använda mig av? Våtrumsspackel eller vanligt hederligt väggspackel. Jag gissar att vanligt hederligt räcker om vi skall tapetsera men vill vara på säkra sidan.
    • Har någon av er erfarenhet av att ha tapeter på gästtoan. Är det en ungerande idé i praktiken eller bör vi tänka om?
    Tack för hjälpen!
    Jonas

2. Tigersågen
    Medlem Nivå 6
    Du ska inte använda våtrumsspackel eftersom du kommer att sätta väggkakel. Våtrumspacklet klarar inte av tyngden av kaklet, du ska istället välja ett cementbaserat spackel.

Väljer du våtrumstapet hela vägen då fungerar våtrumsspackel.

3. H
    Medlem Nivå 7
    Gästtoalett är inget våtrum, vi har vanlig tapet på en gästtoa och det funkar utmärkt. Vanligt spackel funkar också, våtrumsspackel är dessutom jobbigt att slipa. Däremot så behöver du ju inte spackla bakom kaklet ovanför handfatet, ev.ojämnheter tar du med fixet.

4. S
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Tack för era svar. Då kör jag med vanligt hederligt spackel eftersom det kommer att bli vanlig tapet. Tack för tipset angående spackel bakom kaklet.
    Jaha, då har man inget kvar att skylla på utan det är bara att sätt igång :)
    Jonas